måndag 13 maj 2013

Färgval

Älskar att bläddra bland provlapparna i målfärgsbutiken. Funderar vilka nyanser av grönt, blått, beiget och grått jag skall välja till huset. Tänkte för en gångs skull bryta min vana att ha färglösa väggar och färglägga hemmet med både väggar och tyger. Får se om jag är så "modig" när det gäller.

Till barnrummet har tösen själv fått välja färg. Då rosa inte var ett alternativ, då hon delar rum med sin lillbror, blev det istället Askungen-blått. Färgen ser väldigt grå ut på datorn, men på lappen är den riktigt ljus-ljusblå. Hexkoderna vet jag inte om stämmer helt exakt. Jag har tagit dem med Photoshop från bilder tagna på nätet.


Köket tror jag egentligen blir ommålat. Men, hittade ändå en färgkod jag vill inreda köket med. Tror det blir med textiler och detaljer. Bra att ha en lapp att ta med i butiken då man handlar. Tycker färgen passar bra ihop med ekytor.


Vårt sovrum överväger jag att måla i svagt grönt eller en färg mellan grönt och blått. Då jag själv har lite svårt med blåa och gröna färger och inte klarar av vissa färgblindhetstester får ni säga vilken färg det här är. Tikkurila kallar den Gorgonzola och jag tycker den ser grön ut om inte även lite grå på datorn. På basen av namnet skulle jag tippa att jag kanske inte ser färgen helt rätt.



Jämförde den nedersta färgen med textiler som kommer att finnas i vårt rum. Med mina Laura Ashley -dynor och filten passar färgen bra, men mina favorit lakan av Finlayson vill lite skära sig. Hade en lite liten hjälpreda då jag jämförde färgerna. Han hade gärna åkt med bilarna över alla lapparna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...