tisdag 14 maj 2013

Keltiska knutar och plastsnören

Då jag stört mig på att vi inte hunnit pyssla tillräckligt med barnen passade jag på att köpa lite pysselgrejer till veckoslutet. På morsdagen tog vi igen lite förlorad pysseltid då jag köpt långa plastsnören och små träpinnar. Då jag köpte dem hade jag ingen aning vad jag skulle göra med dem, men då de såg intressanta ut fick de följa med. Nu har vi knutit en massa knutar med tösen. Hon har dekorerat alla dörrhandtag, fönster och t.o.m. sina skor. Hon har lagat halsband, armband och fotband. Tillsammans knöt vi olika versioner av
keltiska hjärtor.



Mitt morsdagskort åt min egen mamma fick ju ett lite plastigt inslag, men så gjordes det tidigt på morgonen med tösen. Det härligaste var dock att tösen snabbt knöt en egen versio medan jag gjorde morgonsysslor.



Köpte även ett färdigt smyckesband som jag knöt till ett keltiskt hjärta. Idén var kanske  bättre än slutprodukten. Ett smycke jag nog inte lär använda, men var roligt att pröva. Så är det med många projekt. Ibland prövar man och slutresultatet blir inte så lyckat. Idén hade kanske fungerat bättre med ett mjukare snöre då knuten inte är symmetrisk. Snöret tog även lite skada av knytandet.


Ett mera användbart smycke lyckades jag kanske skapa. Ett i tösens storlek och ett i mitt. Ännu har jag inte kommit på hur jag skall sätta fast lås i det dock. Helheten är ju ganska plastig, vilket stör en aning. Ser ut som om jag hade lakritssnören runt handleden. Finns en risk att det blir en läderversion senare.


Skulle gärna laga en matta åt oss av rep, men har ingenstans ännu där den skulle passa. Eventuellt i det "nya" husets källare vid ingången. Hittade en fin bild på en "nautisk matta". Gjorde en testversion av mattan för att märka att man behöver en hel del snöre för det här projektet. Min 1 meter långa stump räckte inte riktigt till för miniatyrversionen.


Keltiskt-inspirerade knutar är ganska lätta att knyta då man lär sig idén. Själv föredrar jag dem i naturmaterial. Mitt extempore köpande av plastsnören resulterade i en lång lista på nya projektidéer och en hel del material som behövs för dem.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...