söndag 9 juni 2013

Husprojekt: Köket del 5

Vi har ett köksgolv :) Snart, snart kanske vi även har ett kök. Jag har helt klart sett mest fram emot det här. Nu har vi fyra rum med färdigt golv. Det börjar kännas som om det skulle kunna vara möjligt att flytta in i augusti. Imorgon skall jag ta en sväng till Ikea med vår nya granne och se hur köksurvalet har ändrats. Då Ikea bytt till Metod-köksserien blir det för mig att planera om allt... tyvärr. Min kusins fru berättade dock att det är lättare att sätta upp, så kanske det var ett utbyte mot det bättre. Främst vill jag se om dörrarna ändrats. De skall gärna vara möjligast samma färg som resten av husets dörrar.



Bilderna ovanför tog jag igår. Under kvällen hade även några väggbattingar dykt upp och lite spackel på väggarna. Mera kan inte byggas upp före jag besökt Ikea. Måste ta reda på om höjderna skåpen skall fästas på har ändrats. Dessutom behöver vi veta sockeldjupet för golvet. Nästa steg blir även att dra elen.


Ett kökstips skall jag ännu dela med mig. Hälsade på hos en vän som för något år sedan köpt ett pakethus och byggt upp ett Ikea kök. Tipset gäller lavuaren. Istället för att lägga lavuaren högre upp än bordsskivan har de sänkt ner den. Då vi hjälptes åt i hennes kök passade jag på att testa hur bra det fungerade. Visst var det lätt att putsa in alla smulor som hamnat på bordet och även att torka in möjligt vatten som skvätt på bordsytan. Så här vill jag även ha det. Vi kommer även att ha en träskiva, så det är lätt att kopiera. (Tack att jag fick sätta ut bilden)



Förutom det måste jag ännu nämna att jag köpte matbordet jag nämnde tidigare. Fick bordet och en förlängningsskiva på 40 % rabatt. Nu saknas endast en skiva för att det skall gå att förlängas till ett 10 personers bord. Bordet får vi i mitten av augusti. Överväger att låta tillverka en glasskiva som skulle skydda bordsytan. 

Relaterade länkar:


Söta köksdrömmar (04.05.2013)  
Då vi lagar ett helt nytt kök börjar man ju även drömma om nya detaljer till köket. Vårt matbord börjar vara för litet, så har en längre tid hållit ögonen öppna i hopp om att hitta ett bord i ek som är för 6-10 personer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...