måndag 10 juni 2013

Husprojekt: Köket del 6

Har idag försökt planera om köket. Det blev lite omstart då Ikea plötsligt slopade sina gamla kök och bytte ut mot det nya Metod-köket. Det gamla köket får man ännu beställa till slutet av september, men då kommer det en extra slant på (under 200 euro). Då får man dock inte bytesdelar vid behov. Vill inte beställa ett kök som jag inte fått "klämma på". Idag var jag och undersökte köket så noggrant jag kunde med två gnälliga barn. Hittade genast en hel del problem, så får se om det sen heller blir Ikea eller måste jag hitta ett helt annat kök. Har hört mycket positivt om Keittiöt.net.

Hur som helst fick jag idag se vad som är det nya med köken. Den största förändringen var att skåpen hängs upp på lister. De skruvas fast i väggen så att listens nedre kant är 6 cm under modulens övre kant. Borde alltså vara relativt lätt att räkna ut. Övre skåpen finns att välja mellan 40, 60, 80 och 100 cm höga. Största problemet är att köksbänken nu är 2 cm högre, alltså 92 cm. Då vi har låga fönster i köket betyder det här stora problem. Redan tidigare skulle bordsskivan ha kommit på fönstrets nedre karm, så att skivan skulle måsta tas loss då fönstret tvättas. Nu kommer skivan att gå över glasrutan vilket ser fult ut. Att sänka ner skåpen 2 cm är kanske inget alternativ. Annars är skåpmodulerna högre än de gamla, vilket är bra med tanke på förvaring. Funderade på att köpa en tunnare skiva som bänk, men då induktionsspisen kräver 4 cm, går det inte.

Ikea hade ännu ett kök i sortimentet som var möjligast lika det gamla jag gillade. Urvalet har egentligen blivit större. Kan alltså ännu få ett kök som ser så gott som lika ut. Uppläggningen under tycker jag dock är jätte ful, då den är så orolig. Ser inte snyggt ut att ha så massor med olika alternativ. Speciellt de smala lådorna med knoppar är något jag inte vill ha i mitt kök.


Gillade ugnen som fanns i köket. Den skulle passa bra ihop med riktigt vanliga, klassiska kylskåp. Överväger att integrera kylen och frysen. Tyvärr brukar de dock inte hålla så bra. På jobbet har det blivit problem med kylskåpsdörren. Likaså på mina föräldrars stuga. Diskmaskinen vill jag absolut inte integrera, för då ser man inte om den är på eller inte. Om allt är vitt så ser det snyggt ut ändå.


Funderar ännu på hurudan fläkt vi skall ha ovanför spisen. Ikea har många romantiska alternativ. Blev dock tipsad om att inte ha något ovanför spisen som kan söndra den. Glaset är ganska känsligt, så faller någon burk ner blir det dyrt. Skulle gärna även ha en eller flera stångar för redskap. Får se om jag kommer på en passlig plats för det. Det är nog lättare sen när köket är uppbyggt.


Största besvikelsen i det nya Ikea köket var deras skåp med lådor i. Då de slopat aptekarskåpen helt, övervägde jag att ändra skafferiet till den nya lösningen. "Klämde" lite på skåpen och märkte genast att de inte fungerade. Då man öppnade nedersta lådan i skåpet hackade den i gångjärnet. Jag var helt klart inte den första som lyckats med det, då hörnet av lådan var sönderhackat. Prövade inte öppna den övre, men antar att den har samma problem. Problem orsakar även det att aptekarskåpet inte hade behövt utrymme på vänster sida för att gå att öppna. Skåp som öppnas normalt kräver 10 cm för t.ex. handtag och för att öppnas minst 9 grader. Det betyder 10 cm bort från lådorna som alltså skulle måsta vara under 30 cm. Det fungerar alltså inte alls.

Sönderhackad Ikea låda pga gångjärn

Något positivt hade de nya skåpen dock. Tyckte om lösningen för smala utrymmen. Ett 20 cm brett aptekarskåp som kunde fungera bra för t.ex. ugnsplåtar. Ett 40 cm brett städskåp verkade även ganska fiffigt. Vet inte vart jag får ett sådant, men vill ha ett :) Allt var lastat på en kärra som drog ut ur skåpet. Man borde ju självklart pröva ta ner och upp dammsugaren från skåpet, men det får bli till en annan gång.



Undersökte även roskisutrymmet (soputrymmet). Tyckte det verkade fiffigt, som bra utnyttjande av lite utrymme. På nedre kärran kunde jag ha alla soplådor och på lilla lådan ovanför evetuella trasor, gummhandskar och svampar. Vet inte ännu om det kommer att rymmas ett 80 cm eller 100 cm brett skåp under lavuaren, men jag planerar enligt 80 cm för säkerhets skull.



Ikea hade egentligen bara ett bra alternativ för lavuar att diska i. Två stora lavuarer är det enda jag väljer mellan. Mina föräldrar har en lite och en stor lavuar och min mamma är väldigt missnöjd med det. Alternativet hade en mellanstor lavuar och en stor. Två stora kräver säkert 100 cm skåp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...