fredag 28 juni 2013

Mammas idé, tösens projekt

Då tösen älskar att pyssla och rita försöker jag hålla henne underhållen och nöjd med olika projektidéer. Oftast då man har en vision är det lite svårt att släppa tyglarna och låta henne ändra på idén och laga något helt eget. Ibland blir det inte till något och den lilla kontrollfreaken i en får leva med det. Ibland blir det ännu bättre.

Då tösen älskar fåglar och det är nästan omöjligt att hitta bra svenska fågelböcker åt henne i Finland, tänkte jag att vi kunde rita en själv. På så sätt innehåller den alla de fåglar vi har sett och är en slags dokumentation på sommaren. På finska finns det härliga klisterböcker med alla tänkbara djur man kan se i vår natur. Då man ser en limmar man in den på sin plats. Motsvarande finns inte på svenska, så det blir antingen barnböcker med helt för få fåglar eller vuxenböcker som är så tunga att de inte går att släpa på.

Första fågeln försökte jag ännu ha något att säga om. Ritade konturerna och hon fick färga den och skriva namnet på fågeln. På så sätt tänkte jag att den kunde fungera som en uppslagsbok där alla fåglar gick att känna igen. Nå, redan på nästa uppslag före jag hann säga bu eller bä, ritade hon in sin egen fiskmås. Den blev så supersöt. Inritat är även en gråtrut och en skrattmås som fått en afro-frysyr. Förutom det har det kommit lite dansande ballerinor och färgglada bokstäver med. Slutresultatet är kanske inte en uppslagsbok, den får jag ännu hitta från Sverige. Istället blev det ett härligt minne och en bra dokumentation över sommaren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...