lördag 7 januari 2012

Yllesockorna pådragna

Den här veckan blev ju inte riktigt som jag tänkt mig, men ganska bra ändå. På onsdagen började ha lite värk och på kvällen steg febern med sådan takt att jag tappade känslan i händerna och skakade utan att kunna kontollera det. Tog Burana 600 och en halv Panadol och försökte vara lugn, medan tösen oroligt försökte somna bredvid en konstig mamma. När hon somnat och jag slutat darra mätte jag febern, 40 grader. Ringde upp hälsorådgivningen och fick ringa åt svärmor att komma och köra mig till sjukhuset. Bröstinfektion blev diagnosen. Inte helt ovanligt när man ammar, men lite annorlunda än jag väntat mig. Fick antibiotika och låg i sängen/soffan nästan två dygn medan min svärmor och man tog hand om mig. Ja, och en liten söt tös som också hjälpte till mer än mamma kanske just då tyckte att kändes bra. Nu börjar jag känna mig bättre och är väldigt glad för det.



Lite god mat har jag dock hunnit laga den här veckan. En av dem lagade jag igår kväll efter att jag började känna mig bättre. Konstigt vad saltig och fet mat lockar efter några dagar av illamående och dålig aptit. Lagade en av mina favoritmaträtter spagetti carbonara. Har förresten märkt att alla mina favoritmaträtter innehåller bacon... Lagar min spagetti carbonara med champinjoner, bacon, grädde och tre äggulor. Ingen bantningsmat alltså, men just nu känns det inte för att fundera på det. Effektiv bantning skulle det vara att vara sjuk, men knappast någon permanent viktmiskning.



Efter Ny Året blev det över en hel del vin och champagne. Då vi inte dricker så stora mänder till vardags och jag inte vill slänga bort alkoholen i onödan valde jag veckans recept enligt det. På tisdagen blev det alltså burgundigryta, något jag lagat en par gånger tidigare. På onsdagen gjorde jag en god fisksås på champagnen. Receptet plockade jag från Rutiga Kokboken, men lagade fisken i ugn och modifierade såsen något. Hittade inga med champagne, men ersatte en vinsås med champagne och det blev kanske t.o.m. bättre.



Fisksås
1 msk smör
2 schalottenlökar
1 fiskbuljongtärning + 1 dl vatten
3 dl vitt vin / champagne
4 dl vispgrädde
maizena

Fräs löken i smöret. Tilsätt resten av ingredienserna utom maizenan och låt puttra en tid. Gör såsen tjock med maizenan. Servera till fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...