torsdag 5 juli 2012

Blogg för recept

Har för en god tid sedan startat en blogg för eget bruk, där jag samlat olika recept från tidningar och nätet. Har haft paus att fylla i bloggen, men nu tog jag den i bruk igen. Orsaken är min nya mobil, Lumian. Anväder den som recepbok i köket och bläddrar med den i min egen blogg. Fungerar superbra oberoende var man är. Så tar det ju inte så mycket utrymme som alla mina urklippsböcker jag printat eller klippt in recepten i. Har alltid samlat på recept för att jag tycker det är tråkigt att alltid äta samma mat. Recepten är inte speciella, utan snarare möjligast enkla och basic för att fungera till vardags. Då jag planerar veckans mat plockar  jag fram alla kokböcker och urklippsböcker och väljer en kött, en höns, en fisk- eller räk- och en vegerätt. Dessutom köper jag något som går snabbt att laga t.ex. knackkorvar, spenatplättar eller någon färdig soppa man kan förbättra med frysgrönsaker. På så sätt får vi en varierande kost och på så sätt har vi ätit mycket hälsosammare de senaste åren. Med att planera vår mat för varje vecka sparar vi även några hundryler per månad.

Nu bestämde jag mig för att öppna bloggen. Lite problematiskt är det ju i och med att många recept saknar sin ursprungskälla. Hoppas dock att någon annan har nytta av dem och att det inte blir problem. Bloggens recept är på ursprungsspråken. Ifall någon känner igen sitt recept och vill ha källan given på bloggen är det bara att meddela. Ifall någon vill delta i att samla recept kan jag eventuellt ge skrivrättigheter.



Senaste receptet vi prövade med tösen var inte en middagsrätt, utan ett dragon knäckebröd för att få variation på focaccian jag bakar regelbundet. Degen verkade först inte bli till något i min maskin, men då man knådade för hand blev det bättre. Degen var kanske godare än slutprodukten. Tösen åt massor med deg och jag hjälpte nog lite till. Det var lika roligt som med pepparkakor, fast degen var tung att kavla. Borde ha kavlat mera än receptet säger. Som någon milli tunna skulle det ha varit riktigt goda. Tösen gilla dem oberoende om de blev lite hårda och åt dem som kex. Det kanske hjälpte att hon format dem själv till hjärtor och blommor. Speciellt som jag använde mina hemlagade kexformer och lagade några Hello Kitty knäckebröd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...