söndag 1 juli 2012

Kalasmeny med vitchoklad kladdkaka

Fick midsommarbilderna under veckan, så tänkte visa upp menyn vi hade på mitt 30 års kalas. Tyckte själv allt smaka jätte gott, men så hade jag valt rätterna enligt min egen smak. Både förrätten och middagen hade jag lagat tidigare, så det var egentligen bara efterrätten som var osäker. Fast det kan ju aldrig bli fel med de ingredienserna...


Som förrätt blev det focaccia med grillad halloumi och tomatsalsa. Har visat bilder på det här tidigare på bloggen, men sätter nu ut receptet för intresserade. Gott är det, rekommenderar varmt. Receptet är från Rutiga Kokboken.



Lantbröd med halloumi och tomatsalsa


4 st tomater
½ rödlök
1-2 st vitlöksklyftor
4 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
½ tsk salt
1 krm peppar
200 g halloumi
4 skivor lantbröd (eller focaccia enligt mitt recept)
ruccola


Skölj och gröp ur tomaterna. Finhacka salsaingredienserna (allt utom osten, bröden och ruccolan) och ställ det i kylen en tid för att ta smak (mitt eget tips). Skär osten i skivor och grilla eller stek. Lägg upp allt på brödbitarna.

***

Som middag blev det spagetti carbonara med ruccola och champinjoner. Glömde tyvärr parmesanosten, så det blev gräddost på istället.


Till efterrrätt lagade jag vitchoklad kladdkaka. Egentligen lagade jag två, för den första for i gålvet. Vi smakade lite på den och konstaterade att det var värt besväret att skicka männen till bensinstationen efter ingredienser och baka en ny. Receptet hittas på bloggen Mat med Suss. Lagade dubbelsats hallonsås och det var nog ett bra beslut för det behövdes lite fräscht till det söta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...