tisdag 24 juli 2012

Leksakslådor till barnrummet

Vi var en riktig Strömsö familj med mannen under veckoslutet då vi stod ute på terrassen med barnen och snickrade. Jag stod främst för designen och inskaffande av material, fixande av tygdelarna och min man fick sköta penslande av färg och snickeridelarna. Bra uppdelning tycker jag, för båda fick göra det de är bra på och tycker om.


Ett projekt har länge väntat på ett barnrum och det var att göra om två vinlådor till leksakslådor åt barnen. De ryms perfekt in i hyllan i barnrummet (visar den senare, för den är bara halvmålad). Köpte lite rep från Bauhaus och markistyg beställde jag från Eurokangas. Madrass hade vi hemma från tidigare och likaså faner att göra locket av. Min man fick lite järnsulfat av sin bror som han penslade på lådorna för en vecka sedan. Järnsulfat gör träet långsamt gråare, men redan på en vecka syns en stor skillnad till de obehandlade. Stanssade fast madrassbitar med tyget runt en fanerskiva min man sågat för att vara lika stor som lådans yttre kanter. Efter det skruvade han på en skiva som passade inanför lådan, så att locket hålls på plats och tygets kanter och nitarna blir i gömman. Sedan borrade min hål för repen som blev handtag till lådorna. Är supernöjd med resultatet. Ska passa bra in i rummet bara resten blir färdigt. Några projekt ligger ännu halvfärdiga och väntar.


Relaterade länkar:


Hoppas på regn (26.05.2012)  
Har två bra orsaker att hoppas på regn. Största orsaken är nog min allergi. Börjar vara trött på att nysa, snyta mig och vara täppt. Den andra orsaken är allt jag odlat...
Badrumsskåp av vinlådor (29.04.2012)  
En kompis har hämtat en massa fina vinlådor åt oss. Min man har sett fram emot att bygga av dem något. I badrummet hade vi ett vitt skåp någon lämnat här före vår tid...
Storkbesök (23.01.2012)
Var på kalas på söndagen med mina skolkompisar från över tio år tillbaka. Två av flickorna har blivit mammor nyligen, så vi passade på att överraska dem med lite gåvor igen...

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...