måndag 26 november 2012

Vad jag vill ge mina barn

Det här är en sak jag funderat på länge. Även om ämnet hoppar lite ut ur det vanliga temat här på bloggen, kände jag mig för att skriva upp mina tankar. Troligtvis får jag inte heller listat hit alla mina funderingar, men kanske en del.

Barnen jagar en leksakshamster på golvet

Främst av allt vill jag ge min tid åt mina barn. Det är ingen självklarhet, fast man skulle tro det. Märker lätt att man efter allt stökande med middagen gärna sätter sig på soffan framför tv:n med en stickning i handen. Barnen ser gärna även på tv och blir lätt även "försoffade", men så vill jag alltså inte ha det. Senaste två veckorna har jag inte haft möjlighet till mycket annat på grund av knäoperationen, och kanske just därför börjar jag känna att jag hellre skulle vara ute med dem även om det inte är värst mysigt ute just nu.

Andra grejen är väl just det där med att vara ute. Normala veckor ser man främst barnen efter att solen börjar försvinna, så det lockar inte att gå ut. Ändå borde man skärpa sig och vara ute fast en stund före maten. På veckosluten brukar vi ta en lång promenad, men lätt blir det förutom det bara kaffekalas och spring i butiker.

De här två är kanske ganska vanliga grejer och finns på mångas lista. En extra viktig punkt på min lista är att lära barnen det man kan. Nu menar jag inte det man lär sig i skolan, som läsa, skriva och räkna, utan även att handarbeta och t.ex. det man gör på jobbet. Själv vet jag inte egentligen vad exakt mina föräldrar gjort på jobbet. Det är ju inte en grej man vill ta med sig hem. Men, funderar om det ändå finns något sätt att lära barnen en del av det. Åtminstone den praktiska sidan för att få en insyn på vad det är frågan om. Tidigare lärde man sig av andra med att göra tillsammans och jag saknar kanske lite av den stilens undervisning. Får se om barnen alls är av samma åsikt. Om inte annat hoppas jag att barnen skall lära sig den attityden mot t.ex. handarbete, som min man lärt mig. Det är att inte ge upp bara för att man inte gjort något tidigare, utan tvärtom ta reda på det och acceptera att det inte alltid blir rätt på första försöket.

Förutom att lära barnen en hel del, vill jag ge samma hälsosamma uppfostran som speciellt min pappa gett oss, även om jag inte alltid är överens med hans kostval. Han ser mera mat som ett bränsle för kroppen och funderar på vad han sätter i sig, istället för att äta det som kanske är godast. Då vi bodde hemma fanns det alltid grönsaker, t.ex. morot, skalade på en tallrik åt oss. Han kunde hämta en potatis med lite smör på medan vi spelade kort, bara för att se till att vi fick i oss mat. På morgonen såg han till att vi åt en portion gröt, även om den hade på sig helt på tok för mycket sirap. Har prövat en del av det hemma med mina barn. Ifall jag skalar ett äppel, en morot eller något liknande på en tallrik åt barnen medan de leker, försvinner det med en helt annan takt än vid matbordet. Visst skall de få äta gott och gärna baka något med mig, men förstå vad som är mat och vad som är något extra för kalas och veckoslut.

Förutom mat, har pappa alltid motionerat flitigt. Han har smittat det åt oss barn, för vi alla har motionerat en hel del, även om jag hade en liten paus då jag började studera. Nu är det lite svårt att hitta tiden, men hoppas på att snart kunna motionera tillsammans med barnen. Då gossen sov långa dagssömner, brukade vi pröva olika gymnastikvideon med tösen. Hon älskade det och ville oftast inte sluta. Leksakskavlar fungerade bra som vikter och en vanlig boll istället för en med vikt. Nu har det inte blivit av på en tid. Borde låna en zumbavideo om fast bibban skulle ha en, bara kroppen tillåter.

Finns säkert ännu flera saker att sätta på listan, men de här var de som jag kom att tänka på idag. De har säkert blivit påverkade av att jag varit otroligt irriterad idag. Fick inte sömn före halv tre på natten även om jag äter värkmedicin som borde söva. Utan sömn blir min stubin kort. Utan motion (som nu börjar vara någon vecka), tappar jag motivationen för att äta rätt. Utan frisk luft sover jag dåligt. Även om jag funderar på dessa ganska ofta varierar det hur bra jag förverkligar dem. Det är som en kedjereaktion. Om man inte orkar med en lider även resten. Borde printa ut den här texten och sätta den på mitt kylskåp som en påminnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...