söndag 13 juli 2014

DIY: Badkappa av badhanddukar

En liten färgglad, men trött gosse



I morse steg jag upp på fel fot. Allt kändes svårt och hade lust att vräsa åt allt och inget. Så började morgonen med att rensa ogräs. Då det inte hjälpte började jag sy en badkappa åt gossen. Hade klippt ut den natten innan. Hur jag nu sen lyckades, så bröt jag av båda nålarna på overlocken med en gång. Satt i en halv timme i vår mörka källare och vräste, då jag inte kom på hur man skulle få ut den andra nålen. I ficklampans ljus hittade jag rätt skruvhål, men ändå kom inte nålen loss. Då jag kom på att det gällde att använda lite mera kraft, gick allt lite bättre. Jag ville få badkappan färdig, då jag kom på att vi kunde ta en sväng till Hagalund och testa den ;)

Packade in barnen i cykelvagnen och cyklade iväg tillsammans med min man. För honom blev det en något lättare runda på en väldigt lätt Peugeot-tävlingscykel från 70-talet. Själv släpade jag på två "inte så små". Men, jag var glad för motionen jag fick. Kändes sååå mycket bättre genast, då vi trampat iväg. Speciellt efter lite lunch. Barnen fick plaska en tid i det ganska så kalla vattnet i Hagalunds utebassäng. Det måste ha varit uttröttande, för gossen sov först en timme hela vägen hem i cykelvagnen och ännu tre timmar till hemma. Han tog visst igen sig efter lite väl korta nätter.



Mönstret för badkappan kopierade jag från en av tösens för små badkappor. Materialet är två handdukar från Hemtex. Barnen fick själva välja vilka de ville ha. Gossen valde en med stora mönster, så det var kanske inte det lättaste att börja med. Överallt passade det ju inte så perfekt, men tror inte det stör då det är så mycket färger och linjer överallt. Köpta badkappor är på tok för tjocka, så fick på så sätt en tunnare kappa som lätt ryms i väskan. Dessutom köpte jag handdukarna på rea.

Klippte ut badrockens delar ur två handdukar, så att handdukens korta sidor blev ärmarnas kanter och nedre kanten av badrocken. För framsidan och huvans kant utnyttjade jag handdukens långsidor.



Började med att sy axelsömmarna. Därefter nålade jag fast ärmarna och sydde fast dem i fram- och bakstyckena. På samma sätt har jag även sytt bl.a. pyjamasar åt tösen. Efter det sydde jag fast ärmarnas kanter och ihop fram- och bakstycket med en lång söm. Till sist sydde jag fast huvan. För att få helheten snyggare sprättade jag upp en kort stump vid varje söm som slutade vid en vänd kant och sydde dem till sist med symaskinen.

Badkappan kan man lika enkelt sy av ett tunnare frotétyg. Tycker dock kanterna där man vikt ofta blir för tjocka. Den som sytt handdukarna har dock redan löst problemet för min del, så man kommer lite lättare undan. Istället blir det dock lite mera måttande för att få allt rätt. Resterande halva handduken blir eventuellt en liten handduk att sitta på. Tösen har en rosa variant av badkappan på kommande, med ett något lättare mönster.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...