lördag 26 juli 2014

Trädgården: Grusgång med kantsten

och hoppeligen snart en gräsmatta



Då min mans semester slutat tog jag åt mig framgården för att få den färdig. Började i början av veckan gräva en fåra för elkabeln från husväggen till skjulet. En halv meter ner i hård mark. Sorterade det jag grävde upp i sandhög och myllahög. Två enorma stenar lämnade jag åt min man att gräva upp då han kom hem på kvällen.



Nästa dag täckte jag igen gropen, formade marken under och placerade ut myllan på rätt ställe. Tio timmar tog det i gassande hetta, men var så nöjd då det var färdigt. Höll på till sent på natten, men helt ensam behövde jag inte vara. Tre grodor höll mig sällskap.




Nästa dag sökte min man stenar från en stenbutik. 5 x 5 x 5 cm stora granit stenar i grått. Hade väntat mig perfekt skurna stenar, men lär ha fått det bästa som fanns. Efter lite mera formande av marken grävde jag ner en lång plastskiva i marken för att hindra gräset från att sprida sig, men även för att stöda upp stenarna. En slät hade varit bättre, men hittade tyvärr ingen. Därefter spred jag ut gräsfrön. På så sätt blev det inga frön på grusgången eller filterduken.



Till sist spred jag ut en filterduk längs med grusgången och öste på grus för att få duken att hållas på plats. Därefter placerade jag ut stenarna och knuffade gruset fast i stenarna. Igår natt blev det färdigt. De sista stenarna var jag kanske inte riktigt lika noggrann med då myggorna var hungriga och det var midnatt. På morgonen var jag dock ännu helt nöjd då jag gick ut och såg på resultatet.



Nu får jag vattna en hel del för det är verkligen inte bästa stunden att odla gräsmatta i hettan. Hoppeligen blir det till något i alla fall och så hoppas jag på lite nattregn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...