lördag 19 juli 2014

Som turist i Sverige

Två nätter i Stockholm


Så gick det nästan en vecka utan bloggen. Skulle lägga in ett inlägg i början av veckan och berätta om att vi är på väg på resa. Men, då internet inte fugnerade blev det inte av.

Vi tog båten med en kompisfamilj till Stockholm. Det blev min första gång med bil på båt. Tur nog inte min mans första då han bl.a. sökt vår bil från Sverige. Vi övernattadet två nätter i Hotell Scandic Anglais. Riktigt nöjd med hotellet måste jag säga. Läget var super och hotellet riktigt fint. För mig är det viktigt med ett bra morgonmål, en bra säng och ett badkar. Balkongen hade jag inte väntat mig så det var ett stort plus. Vi råkade få rum på översta våningen så vi hade vy över Humlegårdsparken och en takbalkong. Ett enda minus hade takvåningen och det var baren i våningen under som dunka-dunkade till klockan tolv. Tur att vi inte brukar sova då ännu.


Kompisarna råkade få ett större rum, då allt var så väl bokat. De fick ett eget rum för barnen. Själv var jag nöjd med att ha alla i samma rum, då barnen på sista tiden varit lite fastlimmade i benen och annars hade krupit in emellan oss. Sängarna var två skilda så de hade glidit isär.

Ett av det bästa med att bo på hotell är att man för pröva olika inredningslösningar. Hotellrum har ofta en hel del planeringsarbete bakom sig. Badrummret gav mig ett nytt ha begär som jag inte hade förstått annars. Vid badkaret fanns en liten kaklad platå, som var kanske 30 cm djup. Första tanken var att den säkert är bra för alla burkar. Men en pedikyr senare förstod jag att det var bästa stället att sitta på då man filar fotbottnen eller rakar benen. Helt super. Något som vanligtvis är så otroligt obekvämt att göra. Det enda som inte var värst fiffigt planerat var att en otroligt liten sopkorg var uppsatt på toalettväggen rakt under kroken för handhandduken. Ni kan kanske ana hur det går då sopisen är överfull med blöjor. Dessutom hade hotellet inget potta, så det kan vara bra att ha med. Vi köpte en från en matbutik.


Gillade väggarna i hissen. Små små bitar av historia gjort till ett stort kollage. Dessutom hade de fina korgar i aulan. De var gjorda av tidningspapper. Motsvarande kunde vara fina i svart-vitt tidningspapper. Om man bara hade tid :) Tösen favorit var dynorna i hotellet, då de hade enhörningar på sig.



Vi åt på några olika restauranger och måste säga att det är skönt att äta på restaurang i Sverige med barn. Helheten är bättre utfunderad än i Finland. Så som då vi åt mat i TGI Fridays och barnen genast fick menyer med en massa olika rituppgifter och en hög med roliga pennor. Dessutom åt jag en otroligt god hönspasta som jag inte hann fotografera före den försvann... Undrar vem som åt den???

Dessutom måste jag rekommendera Vapiano. Jag älskar pasta, så ni kan kanske ana att en sådant pastaställe var himmel för mig. Åt själv en god Pasta Carbonara och barnen delade på en portion Pesto pasta och en Carbonara. Restaurangens logistik var dock lite krånglig för en barnfamilj. Idén var att man köade till att beställa mat och sedan stod man bredvid medan maten tillreddes för att kunna önska olika saker. Inte så lätt med två små. Vattnet, mjölken och kaffe fick man söka från andra sidan av restaurangen och så föll tösen ner från barstolarna (pallen). Men, tänker äta där även nästa besök om det är möjligt, dock lite bättre förberedd.


Gillade förresten källarfönstren i restaurangen. Då fönstren forsatte ovanför taket och väggens fönsterbräde var lite lägre ner, blev helheten en hel del ljusare. Synd att denna lösning inte är möjlig i vår källare.



Resan var otroligt skön, då den inte var så fullbokad. Vi var till Kolmården en dag (men visar bilder i ett annat inlägg då det här börjar bli överfullt :D), men för övrigt blev det att bestämma vad man kände sig för att göra just då. En del shopping blev det och en otroligt skön springtur. Ett härlit sätt att se en stad. Man hittar ställen man inte annars hade besökt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...