fredag 4 juli 2014

DIY: Somrig scarf av restbit

Tygkärlek vid första ögonkastet ♥



Hade inga som helst planer på att sy en scarf. Traskade in i Eurokangas för att söka helt andra tyger, då jag stötte på en tyghög med det här somriga tyget överst. Helt olik vad jag vanligtvis köper. Färggrannt, blommigt... inte min vanliga klädstil. Kilopriset var 50 €, så var lite osäkert på hur dyrt det skulle bli. Slutsumman blev ca 3 €. Inte illa för en scarf.



Sydde ihop scarfen med en fot som vänder på tyget. Provbiten visade redan att det inte var det lättaste att få det snyggt och jämnt, då tyget var så tunnt. Men, att inte rulla sömmarna var inte ett alternativ, då tyget lätt rispas. Då alla sömmarna på tuben blev på insidan var det heller inte allt för noggrannt. Helheten vävade jag ihop på under 20 minuter. Klippte ut en rektagel, sydde den till ett långt rör från avan. Vände helheten och nålade ihop rörets ändor, men lämnade en liten glugg för att kunna vända den tillbaka. Superenkelt! Nästa tyg väntar redan i shoppingkassen. En svart leopard blir det till nästa.


Att ta ett foto av sig själv är ju inte något vidare lätt. Hur får man "fotoarmen" att se fiffig ut? Ja, och inga lugna bakgrunder hos oss precis. Lugnaste var vår smutsgula utevägg och även där fick jag skära ut alla verktyg. Håret som ni kanske märker börjar bli ett litet problem. Helt för långt för fiffiga frysyrer. Slängde bara snabbt ihop det i en trasslig knut. Det här blev förresten mina fixa på lekstugan kläder, då jag genast passade på att slipa lite. Solglasögonen fungerar perfekt som skyddsglasögon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...