fredag 6 mars 2015

DIY: Pepitarutig klänning

och en ny Michael Kors -väska



Den här veckan har jag hunnit sy en del, vilket gör mig väldigt nöjd. Tyvärr har det dock betytt några sömnlösa nätter för att finna tiden. Fast ibland måste man prioritera ;) ... och ibland sova.

Klänningen hade jag för första gången på på jobbet. Av någon orsak är jag lite försiktig med att använda hemmagjorda plagg på jobbet. Som om jag skulle vara rädd att det lyser "hemgjort" eller att de skulle spricka i sömmarna. Fast de enda plaggen som spruckit på jobbet har nog varit kläder från "tonårs-kläd-kedjorna".

Mönsret är mitt eget, om man kan kalla det ett mönster då klänningen var semi-planerad då jag började sy den. Så ändrade jag på den mer och mer. Först skulle den bli lös med en kort dragkedja i nacken. Sen blev dragkedjan lång och då behövdes en smalare midja. Dragkedjan började lite skruttas, så sen fick jag göra ännu mera ändringar. Då jag har en rätt svank rygg och dessutom nu lite av en mage efter barnen, är det svårt att sy klänningar som sitter snyggt utan att skrutta sig. Det andra stället som är knepigt är ärmarna. Jag är tvungen att göra ganska breda ärmar, då plagg ofta sitter spänt runt överarmen på mig. Då blir det lätt för mycket tyg där ärmarna fästs vid kroppsdelen.

Klänningen har hängt en lång stund på hängaren och stirrrat på mig. Igår då jag extempore köpte lite nytt klänningstyg och sydde allt utom fordet kände jag mig illa tvungen att använda någon av plaggen jag sytt. Klänningen fungerade riktigt bra, men märkte att jag saknade ett foder. Tyget behöver inte ett, men då jag är päronformad, glider den lätt upp. Idag kändes det som om strumpbyxorna gled ner och klänningen kändes kort. Så besökte tygbutiken och köpte en hel del fodertyg. Kommade klänningar och toppar lär alla ha foder :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...