måndag 23 mars 2015

Trädgården: Första blomrabatten byggd

Äntligen regn och plusgrader!



Tänk vad man tänker olika på saker, då man har olika intressen. Tidigare hade jag aldrig önskat ruskigt väder. Sedan jag börja med trädgårdshobbyt i förra hemmet, har regn betytt mindre arbete i trädgården och grönska.

Byggde under förra veckan och veckoslutet färdigt min blombänk till framgården. Fingrarna kittlade så, att jag jag inte kunde låta bli att fortsätta även om de lovade kallt till nätterna. Så byggde två bänkar. Stack in lite tulpaner och lite krokusar (de vita finns inte ännu på bilden) i marken och hoppas på det bästa. Täckte över allt till natten då det var som kallast, men de blev snarast lite mos av det. Tulpanerna borde blomma i orange.


Egentligen gör det inget om tuplanerna och krokusarna inte klarar sig. Jag hinner lägga nya nästa år. Mera orolig är jag över liljorna, som jag gärna skulle se sticka upp i något skede. Liljornas lökar satt jag i marken, då blombutiken menade att det var ok. Nu frös dock myllan med lökarna, så väntar med oro. Dahliorna har jag sån tur ännu i krukor på fönsterbrädet. Planterade även lite lobeliafrön i krukor här hemma.

Gräsmattan är ännu oplanterad och oförberedd. Dessutom saknas en hel del stenar ännu. Påbörjade dock projektet med att separera sand från stenar. Har redan samlat en stor plastlåda med stenar. Något som kanske låter lite tokigt. Har visst ärvt något av min far som hellre placerar om material än köper nytt, även om man skulle komma en hel del lättare undan. Så gjorde jag med myllan och leran som jag bytte plats på i somras och så gjorde vi med alla stenarna vi hittade. Och nu, samlar jag grus för att kunna sätta det på bottnen av framtida blomkrukor. Känns så onödigt att köpa något skillt för det. Sanden med resterande stenar gömmer jag under terassen och jämnar ut marken med så att vattnet rinner åt rätt håll.

Krukrosorna jag köpte tidigare dricker helt otroliga mängder vatten. Får vattna dem två gånger per dag och ändå känns det som om det inte skulle räcka. Nu är planen att på sommaren sätta dem i krukor framför ingången. Får se om de klarar sig så länge. Senare kan jag plantera dem i trädgården. Problemet är dock att blommorna bytt färg här hemma. Då jag köpte dem var de aprikosfärgade. Nu har de alla olika färg i rosa och gult. Undrar varför? Passar inte ihop med planen att allt skall gå i lila, orange och vitt.


Imorgon kommer de och installerar jordvärmen och på torsdagen skall resten av badrummet rivas. En massa arbete och smuts som skall vara skönt att ha borta. Hoppeligen slipper jag i samma väva å med all betong som nu ligger på bakgården och väntar. Ifall det lyckas kan jag sedan börja föra mera sand och grus till terrassen, jämna ut den och sedan mäta ut var stödstolparna och blomkrukan skall komma. Sååå otålig ;) även om jag vet att terassen inte kommer att komma allt för snart oberoende. Men, betongen skall torka i åtta veckor före badrummet kan byggas, så det ger lite paus i källarfixandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...