onsdag 11 mars 2015

Trädgården: Framgårdsfunderingar

Den lilla stumpen mellan gränsen till grannen och vår infart har varit något av ett frågetecken. Området var gräsbeklätt, men då grannarna byggt ut sin väg och mur har området blivit ett grusfält. Nu tror jag att jag har en idé, men är inte alls säker på huruvida det kommer att se bra ut. Fast, man kan ju inte veta utan att pröva. Är rädd att hela området kommer att se ut som ett stort pussel med för många material och små områden. Men kan tyvärr inte hjälpas.

På andra sidan asfalten, har jag laggt runda stenar. Där fanns inte allt för mycket alternatvid, så det blev en ca 20-30 cm brev kant mellan gräsmattan och asfalten, som dessutom sluttade. Tanken är att göra något motsvarande på andra sidan, men med några blomrabatter däremellan.




Min mans önskemål vara att man borde kunna köra över åtmintone en del ifall man vill parkera två bilar på framgården. Tänkte mig en naturlig gräns för stenområdet där var betongplattorna börjar(märk med en metallpinne). Hoppas på att kunna ersätta betongplattorna med något vackrare, men det lär ta en tid. Det ligger definitivt inte högt på prioriteringslistan. Tills dess gjuter vi kanske mera betongplattor ända invid muren. Då vi har en kontrollbrunn invid muren, måste det vi lägger gå att lägga runt på något fiffigt sätt. Därav kunde betongplattor vara lätt, men kanske i annan färg.



Den kvarblivande delen tänkte jag dela in i olika områden. Överst en stenkant i linje med stenmuren, med aroniabuskar på över sidan. Sophuset kommer att rivas. Därefter en stor triangel i övre kanten för höga dahlior och liljor. Köpte redan dem och har påbörjat byggandet av triangeln. Det området borde få en hel del sol mitt på dagen. Lägre delar blir tyvärr i skugga. Exakt var gränsen för skuggan går kommer jag inte ihåg. Med triangeln hoppas jag kunna bryta lite av pusselkänslan. Under triangeln kommer två avlånga områden med olika höga blommor. Blommorna skall gå i lila, orange och vitt för att matcha vårt framtida gråa hus. Köpte två rosor som jag kan plantera ut ifall de ännu är vid liv senare.


Har inte så mycket erfarenhet av blommor, så det här kommer att bli ett intressant experiment. Får se hur länge det tar tills det blir fint. Hittills har jag främst haft örter, buskar, träd och andra nyttoväxter att ta hand om. Blommor brukar jag missköta även inomhus.

Resten av området fyller jag med runda stenar. På så sätt blir speciellt nedre delen av området stenbelaggt, så min man får sin öskan. I och med att solen inte når området, lär heller inte allt för många vackra blommor överleva där. Enda problemet är att jag inte har tillräckligt med stenar. Aldrig att jag trodde det skulle bli ett problem... Planen är att använda veckoslutet till projektet, så visar bilder efter det. Blir det fult plockar jag bort stenarna och odlar en gräsmatta istället.

Av vänner fick vi lite överblivna stenplattor som jag nu laggt ut till en stig till bakgården. Några till lär vi ännu behöva. Då gräsmattan helt klart blir nedtrampad på det området, tror jag en stengång kommer att se bättre ut än en nedtrampad stig. Bakgårdens stenrad mot grusområdet byter jag även ut mot fyrkantiga stenar som vi fick av samma vänner. På sätt får jag lite till stenar för framgården. Mycket stenar på vår gård alltså.


Ännu är området lite gräslöst, men då vi odlade det först kort före snön föll är det bättre än inget. I bakgrunden syns högar av saker som skall föras till soptippen. Hoppeligen är rivandet av källaren färdigt inom kort, så att gräsmattan kan tömmas från betong. En betongbil kommer även att måsta köra in på bakgården för att laga nytt källargolv. Får se hur mycket den kommer att söndra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...