måndag 29 juni 2015

Betongbil på besök

Idag har husprojektet tagit ett stort steg framåt, då en betongbil och tre golvgubbar hälsade på. Först öste de en hel massa betong i framtida badrummet. Tröskeln till rummet blev lite högre än jag hoppats, men det kan inte hjälpas.

Till vår överraskning hade de även med sig en massa betongsäckar och gjorde i samma väva hobbyrummet färdigt. Tre gånger kom de tillbaka och lipade golvet med en enorm maskin. Nu torkar allt, så ännu har jag inte varit inne och tagit en titt. Väntar med spänning. Väntar någondag innan jag traskar in.



Min man hade förberett badrummet in till små timmarna. Det blev lite skyndsamt på morgonen att även förbereda hobbyrummet och bland annat fylla vattenrören.

Jag blev väldigt glad då jag såg att de kom med dubbla bilar. En som hade betong och en som fungerade som en lång förlängningssladd. På så sätt behövde de inte köra in betongbilen på gården. Endast en paketbil körde in så gården skonades. Vi fick dock lite stress då en granne med rätt ful mun blev hysterisk då det var så många bilar vid gatan. Golvgubbarna tyckte främst synd om oss och skrattade åt situationen.



Då man beställer betongbil lönar det sig att räkna med att det kan bli en hel del betong över. Så vi hade förberett en massa mindre betongprojekt. Vi fick gjutet två djupa stödben för terrassen och två stöd för staketet. Därtill blev en platta på framgården gjuten och sophuset fick sitt golv. Var alltså inga små mängder betong att placera. Men alla projekt var sådana vi är tvugna att göra i något skede. Därtill har vi många flera på lut.



Hela framgården och husknuten skall få liknande betongplattor runt sig. Vackra är de inte, men väldigt praktiska. Vi har haft en lång debatt om saken, som min man vann. Hade helst tagit bort dem helt och hållet, men förstår väldigt bra varför det inte är fiffigt. De har fungerat hur länge som helst och är väldigt jobbiga att ta bort och ännu jobbigare att laga nytt. Kom dock på en lösning som lär göra det vackrare. Bara all plattor är gjutna penslar vi på färgad betong i t.ex. svart eller grått. På så sätt får vi en snygg yta som passar in i helheten. Samtidigt får vi alla att se lika ut och möjliga skarvar täcks.


Känns som det konstant finns nya små betongprojekt att fixa. För någon dag sedan gjöt min man igen ett hål i sockeln. Där har gått en luftlucka och rör för oljepannan. Nu höjde han på luftintaget och täckte in resten. Oljepannrummet (eller torkrummet) fick ett eget rör och kallkällaren ett annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...