tisdag 23 juni 2015

Trädgården: Ser ut som sallad

Opiumvallmon tar över


Visst liknar det sallad. Inte kan jag kalla vallmon värst vacker utan sina blommor. Hade redan trott att de inte skulle komma upp, men de överraskade mig. Då hade jag just planterat en massa låga växter. Det var nära att jag hade plockat bort dem, då jag trodde de var ogräs. Blommorna är ett-åriga, så får se om de planteras om.


I salladslådan där det borde växa sallad har ännu inget hänt. Men kanske om en stund. Fröna har inte varit länge i marken. I alla andra luckorna växer det redan flitigt. Rabarbern ser ut att ge en till sats, så får lov att baka lite på veckoslutet.




Just nu är det en del på jobbet då jag kör på sista veckan innan semestern börjar. Bästa luckan för egna tankar och för vila är trädgården. Frisk luft och en massa smått som händer. Så där som att stå i en evighet och stirra på myrorna kämpa om platsen vid pinonen. Märkte att sockermyrorna är rädda för kisimyrorna. Förstår dem väldigt bra och passar på att puffa ner kisimyrorna från pinonen ;) Pionerna har nu svagt öppnats. Rosa ser det ut att bli, vilket gör mig glad.



Barnen har även varit med och hjälpt i trädgården. De har sin egna blomrabatt vid lekstugan och två ampelkrukor med penséer. De har dock haft en hel del egna projekt för sig. Gossen har "planterat" sina plastgrönsaker vid mina grönsaksodlingar. Idag pysslade tösen ihop ett litet kors av sugrör. Här vilar en liten ödla och ett snigelskal.


Ovanför växer aroniabuskarna. Till min glädje och stora lättnad har alla kvistar jag klippt helt ner fått skott. En del är knappt synliga ännu och en de är redan långa. Tog risken och klippte ganska radikalt ner många av mina buskar även om de inte var i bra skick efter grannbyggandet och flyttandet. Nu verkar de dock ha tagit igen sig. Tur nog är aronian väldigt tålig. Många grenar har sår i barken, men inga sår går hela vägen runt. Hoppas få bort dem med att klippa ner lite varje år. Samma gäller syrenerna, men de har jag inte ännu vågat röra då de i år fått en massa blommor. Förra året hade de ett fåtal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...