söndag 7 juni 2015

Trädgården: Doft av syrener

Inte länge kvar så slår allt ut



Traskade under veckan omkring på gården, men märkte inget. Gick in i huset och märkte att träden bytt färg. Gick ut och såg rakt upp. Buskarnas krona var fulla med lila knoppar. Tänk vad man kan missa då man stirrar på alla ogräs och snigar.



Blommorna doftar redan härligt fast det inte slått ut. Alla blommorna är på ögonhöjd eller ovanför då buskarna snarare ser ut som träd. Gillar det, då gården känns mera öppen så.

Min rododendron jag köpt har även fått en massa knoppar. En pytteliten buske med stora blommor. Ser så fram emot att den skall slå ut. Hoppas att den växer och ger lite insynsskydd. Fast det kan ta en stund. Får se om den eller syrenen intill hinner ta över snabbare.


Det orange-lila-vita temat börjar synas när allt vaknar. Väntar med spänning på vilken färg liljorna och daliorna har då de kommer upp. En hel de anemoner har även hittat upp. Dessutom en del små blad jag inte vet om är ogräs eller blommor. Ska bli spännande att se vad allt växer upp och vilket hamnat i harars mun.


Gräsmattan växer än så länge endast som tofsar, men så har den ännu tid. En del av daliorna ser tyvärr ganska lidande ut. De har inte riktigt tillräckligt med utrymme för sina rötter. Tyvärr kunde jag inte gräva neråt vid muren, så jag hoppas de klarar sig med lite mindre.

Pionen är även full med knoppar. Väntar med spänning på vilken färg den här. Hoppas på rosa eller vit. Orange eller lila pioner har jag inte sett, så det kan det knappast vara. Får anpassa temat på baksidan enligt pionen.



De sista tulpanerna i mina krukor har blommat ut. Överraskningstulpanerna mitt på min gräsmatta börjar även se rätt så slut ut. Väntar på att sista kronbladen fallit så får tulpanerna plockas bort.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...