fredag 16 oktober 2015

Badrum och bastu: Kakling påbörjat


Ännu så svårt att se...



Det här skedet är det svåraste. Då man nästan ser, men ändå inte. Kaklen kommer upp, men allt runt är kaos. Mellanrummen gapar utan fyllnad och får allt att se så murat ut. Ännu måste jag vänta för att se hur det ska bli. Jag har en bild i mitt huvud, men så svårt att se om den är nära sanningen.

Hoppas på ett mysigt badrum där jag kan koppla av då jag behöver lugn och ro. Badkaret kommer att göra det lite trångt, men på så sätt fyller det bättre våra behov. Det blir varken stort eller lyxigt. Både barnen och jag ser mest fram emot badandet. Bara bastun rymmer vår familj eller några karlar på bastulaven så klarar vi oss bra. Ett litet badkar, lite musik och mysbelysning är det jag drömmer om. När det blir färdigt finns det dock en risk att jag inte syns lika mycket här ;)


Projektet påbörjades med att släta ut väggarna. Något min man gjort både runt huset på insidan och snart hela insidan. Därefter blev det grön primer och två lager vattenisolering. Så lätt att laga att det är svårt ibland att förstå varför det ska kosta så mycket när man köper det...



Kaklen hittade vi i Bauhaus. Det stora gråa var egentligen inte det vi valde. Visst var det samma tillverkare, namn och färg, men det såg helt annorlunda ut än provbiten. Efter en lite shock och mycket fundering gillade jag dock kaklet mera än det förra. Det är skrovligt, det förra var slätt. Mest är jag rädd att kaklen inte ska passa ihop. Fast golvet blir av samma som ena väggen, så det skall hoppeligen göra det mera som en helhet. Tanken är att det ska matcha betonggolvet i rummet invid. Ett badkar kommer mot den gråa väggen, som hoppeligen framhävs av färgen.

Jag fick uppgiftern att måtta kaklen, medan min man kapade dem. På millin skulle det vara. Bra att lite delta så kan man även se sig själv i spegeln om det inte blir perfekt.



För att få kaken vågrätt och på samma höjd, mätte han upp en trälist runt väggen. På den stödde han nedersta lagret. Kaklen är rätt så stora och väggen på biden ovan var ursprungligen otroligt sned. Kombinationen är inte lätt, men resultatet blev lyckat.

Bastun har fått skivor både på vägg och tak. Skivorna är "Saunasatu" som både isolerar och fugnerar som fuktspärr. På så sätt blev bastun något större, då den inre blockväggen kunde lämnas bort. Mellan bastun och badkaret blir ett litet fönster.


Ännu är gråa väggen halvfärdig. Dessutom saknas nedersta raden. Min man fick ett tips om att inte lägga vattenisoleringen på golvet och nedre kanten av väggen före väggarna är färdiga, då man man annars riskerar söndra den.

Är nog stolt över min man att han fått det så fint. Det är först sjunde gången han kaklar, men ändå är det otroligt jämnt. Han vet att han får stirra på slutresultatet så han gör det noggrannt. Väggen byggda av block är tur nog en hel del lättare att kakla, då blocken ger en jämnare start.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...