torsdag 29 oktober 2015

Hälsofunderingar

Har nu varit en del veckor utan att äta sötsaker. Har dessutom minskat på konsumtionen av saft och slutat dricka min favoritdryck, alkoholfri ingefäraöl. Första dagarna kändes svåra och andra veckan omöjlig. Nu efter nästan en månad saknar jag inget. Har slutat räkna veckor och inte heller satt slutdatum för min paus.



Tanken är ju inte att sluta helt, men heller inte sätta ett mål. På så sätt börjar jag heller inte räkna dagar tills det tar slut. Det är inte första gången jag tar paus. Har tidigare varit ett helt år utan alla godsaker. Då lämnade jag bort även chips och annat motsvarande.

Efter en månad har min vikt gått ner ca 2 kg. Något som inte överraskar. Första kilot far genast då man äter hälsosamt och kommer snabbt tillbaka. Andra kilot kan väl kallas viktminskning. Hoppas på att rymmas i mina gamla kläder. Men, orsaken är ju inte den. Mest av allt är det frågan om att må bra. Har en hel del mera energi och känner mig bättre. Socker får mig vresig och gör att jag lätt tänker på bara en sak.... choklad.



Så vad bjuder man på när man får gäster. Självklart ost! Samma som alltid ;) Med lite mera frukter. För chips och salta kex mår jag inte dåligt av. De äter jag mera sällan och är passliga som en veckoslutnjutning. Efter någon vecka är det heller inte omöjligt att bjuda på något man inte själv smakar på, så som kex.




Vet egentligen inte varför det är så ingrott i oss att man absolut skal bjuda på sötsaker. Visst är det ju otroligt gott. Kan man istället bjuda på fruktsallad, bär eller smörgåsar? Varför känns det som om man inte skulle ha tillräckligt på bordet? Varför kombineras alla fester och orsaker att fira med godsaker... julchoklad, påskägg, bröllopskaka osv. Och varför känns det så fel att tacka nej på en bjudning och välja att hålla sig till det salta? Ost känns som ett bra alternativ, men räcker det ensam?

Brukar köpa några bekanta ostar och några nya för att hitta lite alternativ. Prövade en rödvinsgetost, men den kan jag nog inte rekommendera. Däremot hittade jag två riktigt goda (Iberici Curado och en getost) som jag gärna köper på nytt. Kan även rekommendera Lidls fairtrade kaffe. Efter ett antal olika alternativ, kommer det här att bli vårt veckoslutskaffe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...