söndag 25 oktober 2015

DIY: Barrväxter till blomkrukan

Ibland är det bra att vara lite snål eller sparsam. Speciellt då det gäller något som endast pyntar gården en vinter och får ett lager snö ovanpå.



Har sökt ett förmånligt alternativ, utan resultat. Billigaste kombinationen av grönväxter skulle ha kostat 60 euro. Finns en massa annat jag kunde köpa / göra med den slanten. Så istället tog jag en promenad till närskogen och klippte av ändorna på några stora, hängande grankvistar. Tall hade varit ännu bättre, men då hade jag fått klättra lite väl högt. Två nävar fulla räckte riktigt bra. Därefter prövade jag mig fram och kortade av dem till passlig längd. Försökte sticka dem så djupt det gick för att få helheten stadigare. Passar bra ihop med de lila och rosa blommorna. Fint nog tycker jag :) Hade även ett litet paket utelampor som jag trädde runt kvistarna.



Krukan har rappats ett varv inför vintern. Ser en hel del bättre ut med rappning än vad den såg ut utan. Nästa sommar blir det eventuellt ett lager till och målning. Därefter kan jag fylla på med mylla runt krukan så att den inte ser så himla hög ut. Gillar ytan även som ljusgrå, så hinner fundera på olika alternativ under vintern. Den skulle dock hållas renare som målad.

Köpte liggunderlag för ett billigt pris från Biltema. Placerade dem längs med kanten av krukan för att isolera myllan. Liggunderlaget är även ljusgrått, så det syns knappt. Ifall lavendeln överlever över vintern får den flytta in i krukan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...