tisdag 27 oktober 2015

DIY: Påse för plastpåsar

Omgjort av en bomulls löpare och en läderhandväska



Det gråa tyget och min handväska har väntat en stund på ett projekt. Då jag köpte en grå-vit burk till köket, kom jag på idén att sy en ny påse åt mina plastpåsar. Den gamla var sydd av ett handarbetsprojekt jag gjort som barn. Nu fick den flyga då den fått på sig en massa fläckar. Tyvärr kan man ju inte spara allt man gjort.

Handväskan klippte jag i bitar med tanken att pröva slå in en text med hjälp av mina metallbokstäver. Valde att skriva på engelska, då jag inte har skandinaviska bokstäver. Har tidigare gjort dem själv med fusk då jag slagit in bokstäver i aluminium. Hamrade in texten BAGS för att hålla det enkelt och kort.


Tygpåsen sydde jag av en löpare som var passligt bred. Bredden på löparen blev höjden på påsen. På så sätt behövde jag endast sy en söm. Utnyttjade den färdigt sydda kortsidan av löparen och vek den över den nya sömmen för ett snyggt resultat. I nedre kanten av påsen sydde jag ett gummiband så spännt jag fick det.


För att kunna flytta på påsen valde jag att inte sy fast den som sådan, utan istället hälsa på hos skomakaren. Har man en apparat att sätta knäppare med, kan man göra det själv. Har inte investerat i en, så bad skomakaren göra det. Kostar tur nog inte så mycket. Skomakaren såg rätt så förvånad ut då jag räckte fram mitt projekt. Han förundrade sig över bokstäverna och var nyfiken på projektet. Knappast allt för ofta de får hemlagade projekt på arbetslistan. Knäppet sattes fast i sömmen för extra styrka, så att tyget inte skulle spricka.


Nu är den gråa påsen ett passligt par till min nya burk. Bara min man får upp en stång åt mig under bordsskivan, kommer påsen att få flytta. Tills dess får den hänga på ugnsluckan.


Symaskinen har fått stå på köksbordet senaste veckan. På så sätt är det lätt att börja sy genast då chansen finns. Sydde även ett dynvar åt min hund, så att hennes liggplats matchar barnens dynor. Hennes dyna behövde piffas upp, då hon börjat föredra barnens dynor. Den här årstiden är hunden konstant smutsig och hämtar in en massa sand och skräp. Då får hon hellre ligga på egen dyna. Hon verkar nöjd med den. En bra plats att följa med allt som händer.


Ikväll hann jag även förkorta två scarfar åt min mor. Vi hade en bra arbetsfördelning då hon nattade barnen medan jag sydde åt henne. Win win :) Tack för hjälpten med barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...