söndag 4 oktober 2015

Silverkurs på Arbis

Så otroligt roligt!


Med små barn är det svårt att binda sig till en regelbunden hobby. Därför ögnar jag alltid igenom Arbis veckoslutskurser i hopp om att rymmas med. I år hade jag god tur då jag fått plats på två olika. Nu är den första veckoslutskursen förbi, och jag är så glad för att ha fått lära mig så massor och haft så roligt tillsammans med en grupp härliga kvinnor.

Som jag lite anat är silversmide inget billigt hobby. Det behövs en hel de verktyg och material. Men ifall man är färdig att satsa på att skaffa en del grejer, rekommenderar jag varmt Arbis silverkurs. Läraren var otroligt skicklig och lärde oss tålmodigt en massa. Hoppas så att hon ordnar en fortsatt kurs åt oss deltagare, för jag vill definitivt fortsätta lära mig mera.


Första dagen lärde vi oss främst forma metalltråd.Vi övade med försilvrad koppartråd och lärde oss grunderna för krokar, päror, lås och spiraler.



Nästa dag fick vi lära oss hamra metall med olika verktyg. Det här var min favoritgrej och så oväntat att man kunde göra det även med försilvrad tråd. Prövade olika tjocklekar och gjorde en massa spännande varianter. Det här är något jag tänker pröva hemma så snabbt jag handat lite flera verktyg.


Sista dagen satte vi i växel två och började bearbeta silvertråd. Vi lärde oss laga snygga ringar, såga silver, smälta det och löda ihop det. Tvinnade en ring att ha runt fingret av 1,5 mm tjock silvertråd. Så snabbt och lätt. Lagade även två silverringar av 2 mm tjock tråd. Den lödde jag till en ring och hamrade platta. Överväger att låta rista in barnens namn på dem och ha dem runt halsen.


Ett litet roligt projekt var att laga silverkulor. Planen är att göra små runda plattor och hamra in bokstäver i dem. Tyvärr tog tiden dock slut, så hann inte göra det färdigt.


Rekommenderar inte att man prövar allt detta hemma, utan övning med en professionell. Så mycket som kan gå fel och så många små saker som gör resultatet mycket bättre. Nu med grunderna i skick vågar jag pröva hemma, men väntar även på en fortsatt kurs.

De flesta verktygen fick jag låna av min mans bror. Var själv sjuk under veckan, så hade inte hunnit skaffa allt annars. Tack för det!

Tack alla för ett härligt veckoslut och tack speciellt till Arbis fantasiska lärare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...