tisdag 27 juli 2010

Perfekt dag att baka lite

I morse vaknade jag till att åskan bullra och regnet piskade ner. Ett härligt ljud att vakna till efter så mycket sol. Då min man och dotter fortsatte sova, passade jag på att överraska dem med lite färska semlor. Av gammal vana tänkte jag gräva fram receptet på scones, men ändrade mig och prövade mig på något nytt. Tyvärr var det ingen bra idé. Även om receptet hette snabba vetebröd var det frågan om söta bullar som innehöll 1 dl socker. Lite väl sött som morgonmål.




Senare på kvällen kände jag mig för att försöka på något annat, så det blev italienska tryfflar. En snabb sväng till närmaste butik och kassen full med choklad och socker. Skönt när butikerna är sent uppe, så kan man impulsbaka, även om man saknar ingredienserna. Nappade ett recept från boken Parhaita Ruokaohjeita - Suklaa av Jacqueline Bellefontaine. Fick även chans att pröva morteln jag svarvat och vågen jag hämtat från svärmors stuga. Då receptet innehöll likör, sökte jag fram en "souvenir" vi fått av en kompis. Tryfflarna blev riktigt goda. Receptet finns längst ner.






Italienska tryfflar

175g mörk choklad
2 msk mandel- eller appelsinlikör
40g smör
50g pudersocker
50g krossad mandel
50g riven choklad (ersatte detta med en blandning av pudersocker och choklad)

Smält chokladen och likören med hjälp av vattenånga. Sätt i smöret och låt det smälta. Häll i mandeln och sockret. Rör ihop smeten och låt den kylas av i kylskåper. Gör små bollar av smeten och rulla dem i riven choklad (och pudersocker).


Relaterade länkar:


Senaste fynd (17.07.2010)
Då min man har semester har vi tagit några dagars paus från trädgårdsarbete och andra halvfärdiga projekt för att njuta av hans familjs sällskap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...