fredag 30 juli 2010

Stubb-jakt

Länge funderade vi vad som skulle kunna bli det perfekta soffbordet åt oss. Nu tror jag vi hittat det. Då min man berättade att han gärna skulle laga ett soffbord av en trädrot med en glasskiva på, var jag genast med på noterna. Jag visste även var vi skulle hitta en stubbe för det. Under veckan var vi på mina föräldrars stuga, så vi påbörjade projektet. Gränsande till tomten finns en nyligen nerriven skog med en massa stubbar och fallna träd, så vi passade på att undersöka den. Som jag anade fanns det mycket att välja mellan.




Vi putsade bort sand från några fallna träd tills vi hittade ett som verkade perfekt. Det hade inte murknat, då roten hängde i luften. Rötterna fördelade sig ganska jämnt åt olika håll. Endast en rot hade brustit, vilket verkade vara det bästa man kunde vänta sig. Trädet hade vuxit på ett berg, så roten var ganska jämn. Då det var fråga om en tall granskade vi även huvudroten, och den sträckte sig nedåt, vilket betydde att man fick den bortsågad.





Då vi befann oss på mina föräldrars stuga, var mängden fiffiga vertyg lite begränsat. Min kära far har gjort skogsarbete redan som lite pojkspoling, men även då med en vanlig bågsåg som verktyg. Därav ingen motorsåg nu heller till förfogande. Det blev att svettas en hel del för att få allt extra bortrensat. Vi började rensandet med en spade, sedan med en såg och yxa och till sist med mindre verktyg, som nog var ämnade för att leka i trädgårdslandet med.




Nästa morgon rullade min man roten närmare huset, så vi kunde rensa bort sista barken, för att sedan rulla in den i garaget och torka. Där väntar den nu på att vi skall forsätta. Ännu skall allting kapas till rätt mått och formas. Tanken är att behandla den, så att den blir naturligt grå. Ännu har vi inte bestämt oss om roten skall stå rättvänd eller upp och ner. Det ser vi säkert då vi har den hemma. Sedan borde vi hitta en stor rund eller oval glasskiva att ställa ovanpå.




Hittade även en massa kottar som var så fina till färgen. Vet dock inte vad jag skall göra med dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...