måndag 19 juli 2010

Solkrämstest

Min flickas solmössa, en body och lite annat också har förstörts pga solkräm missfärjat kläderna. Borde inte ha bytt märke mitt i sommaren, utan hållit mig till ett bra som visat sig fungera. De numera oranga plaggen skall jag troligtvis sända till Garnier och klaga, även om ersättningen inte är värt mycket.

Då jag var på stugan med min mans familj passade vi på att samla ihop alla solkrämer vi hade och göra ett litet test. Vi spred ut sju olika solkrämer på ett tyg och lät det ligga i solen. På kvällen uppoffrade jag mig för testets skull och tog en kort lenkki i hettan (hade jag gjort oberoende, men det lät ju bra). Efter det torkade jag försiktigt av svett på tyget, undvikande att krämerna skulle blandas ihop. Allt för att se till att testet är möjligast nära det att man haft på sig kläderna i solen och njutit av hettan.



Idag tvättade min svärmor tyget i 60 grader och skickade bilderna på resultatet. Bilderna lär vara mera smickrande för solkrämstillverkarna än det egentliga resultatet, då fläckarna ser ljusare ut på bild. Som ni ser borde jag inte ha bytt flickans solkräm från Acos (längst ner till vänster) till Garniers Ambre Solaire (längst ner, andra från vänster).



För att ännu ge solkrämstillverkana en chans passade min svärmor även på att tvätta tyget i klorin. En del av fläckarna tycks ha blivit värre av detta. Tyvärr heller ingen lösning för att rädda min flickas söta kläder. Var skall jag hitta en lika söt solhatt som den hon hade? Får väl klara mig med de lite mer pojkaktiga hattarna och vänta till nästa sommar.

3 kommentarer:

  1. Konstigt, vi har också använt Garnier (solskydd 50) o inga kläder har blivit färgade....

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om de man sprutar på kroppen är bättre?

    SvaraRadera
  3. Jaa-a, de e ju sån som man sprutar som vi har haft..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...