lördag 3 december 2011

Japansk julstjärna (DIY)

I decembers upplaga av Hus & Hem fanns det instruktioner om hur man kan vika en egen julstjärna. Har inte prövat på origami tidigare, så det här verkade passligt enkelt. Besökte Sinelli under veckan och köpte ett vackert paketpapper i vitt med silverdetaljer på. Skar det nu i tolv 15x15 cm bitar. Ett papper räckte just precis. Har fått en Fiskars pappersskärare till gåva, så det gick hur lätt som helst med den fast pappret hade lite metalldelar. Ganska fin blev den, men nu vet jag inte var jag skall häng den. Sku den måne gå att få fast i julgranns topp? Som min tös brukar säga: "Måst lite fundera..."

DIY Instruktioner (tillaggt 6.1.2013):
Då så många hittat till det här inlägget tänkte jag tillägga instruktioner för hur man lagar en egen stjärna. Du behöver 12 st kvadratiska pappersbitar. Själv tror jag att jag hade 15x15 cm. Under följer instruktioner för hur man viker lapparna. Efter att man vikt dem pusslar man ihop dem och sätter lim vid behov.

1. Vik lappen, så att du får hjälplinjer enligt bilden. Sedan veklar du ut den igen.
2. Sätt fina sidan nedåt och vik in alla hörnen mot hjälplinjerna, så att fina sidan kommer fram.
3. Vik sedan in de nedre sidorna mot mittlinjen, så att formen blir som en drake.
4. Vänd på pappret, så att vikningen blir nedåt.
5. Vik sedan upp den övre (mindre) delen över den nedre (större) delen, så att vikningslinjen blir från hörn till hörn.
6. Vik sedan ihop den, så att vikningslinjen blir på hjälplinjen och den övre vikta triangeln blir på utsidan. Den bildar nu en ficka vart den bredvid varande triangeln kan stickas in.

4 kommentarer:

  1. Den här blev ju jättefin! Jag sku gärna hänga en sån i fönstret nu till julen :) Tog det länge att fixa den?

    H, Annika

    SvaraRadera
  2. HA! Jag hittade tillbaka hit (kom på att jag aldrig lämnat min e-mail el.dyl. så jag fick ju inte veta ifall du svarat eller ej...) Vi fick en jättefin glasboll med små lyktor i av brorsan med familj i julkklapp, och den hängde vi upp i fönstret. Men kanske jag nåt tag det här nya året kan fixa en som vi kan ha i köksfönstret nästa jul?!

    SvaraRadera
  3. Låter bra :) Tänkte packa undan tidningen med instruktionerna, men den var så enkel att vika att jag tror att jag kan ge instruktioner utan den. Säg bara om det behövs.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...