torsdag 22 december 2011

Julgott

Har ordnat ett par kalas inför jul, så har passat på att pröva olika recept. Ett par av recepten har jag plockat från Birkas senaste broschyr, en del har jag fått av en kompis och ett är från en kokbok med chokladrecept. Oväntat nog har alla varit goda, även om alla inte riktigt motsvarade mina förväntningar.

Bjöd på båda kalasen på vindruvssalsa med Brieost och ciabatta. Smakade både sött och salt samtidigt och är ett recept som passer året runt som smått tilltugg eller förrätt. Trodde rödlöken skulle smaka starkare, men den var oväntat mild och passade bra in. Använde gröna vindruvor även om receptet rekommenderade mörka. Gav en fräsch smak åt det.




På måndagens kalas bjöd jag på kokosbollar med lite glögg i. Receptet är det traditionella receptet på kokosbollar, men istället för vatten sätter man i glögg. Tyvärr kände man inte igen smaken, men de var ändå riktigt goda.



Efterrätten på det senare kalaset var en Frans julstubbe. Den blev helt fin och smakade lika gott som det ser ut. Skall göra en till som efterrätt på julafton, ifall jag hittar boken alltså. Tillägger receptet bara den är återfunnen. Min man gömde boken, så att jag inte skall baka mera med choklad, då han inte kan låta bli att äta upp det.



Det receptet jag blev mest positivt överraskad av var ett enkelt glöggrecept från Birka. Basingrediensen är deras blåbärssaft. Ändrade lite på receptet, för att smaken skulle bli starkare. Tillade lite mera av alla kryddor, utom kanel och kokade lite längre tid. Blev gott och starkt. Blåbärssaften passade oväntat bra. Servetterna är förresten av Lambi. Passar jätte bra in i mitt gråa hem, med julröda inslag. Kommer även i bruk på julafton.



Som ni kanske märker är jag lite chokladtokig. Min bantnigskur och godisstrejk har inte hållit den här veckan. Orkar dock inte sörja över det, då jag nu allt som allt gått ner 3 kg på två månader. Kan fortsätta efter jul. Lite choklad måste jag alltså duka fram och så fick jag lite mera av mina gäster. Tycker det blir fint med olika färgs choklad i drinkglas. På vårt bröllop hade vi ett glas per bord fyllt med konfekter i olika färg och form, blandat med lite vita maränger.



Resten av recepten visar jag ännu inte upp, då de blir julegåvor åt vänner som även tittar in i bloggen då och då. Kanske efter julen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...