onsdag 28 december 2011

Julen och julgranen

SÅ var julen snabbt förbi. Själva julen firade vi hemma hos oss med min mans familj. Var en lämpligt lugn och mysig jul. Tyvärr fick dock tösen stegring just före gästerna kom, men med lite panadol orkade hon hela kvällen. På natten steg febern. Tur nog påverkade det inte julen allt för mycket, men juldagarna blev det att sitta hemma och se på film. Tur nog fick hon filmer till julklapp.



Senaste dagar har vi alltså hållit oss lugna och varit hemma och ätit julmat. Äter själv helst inte skinka och är inte så överförtjust i lådor eller sill. Min favorit är köttpastejer med buljong och det kan jag äta mig mätt på.







Julgranen hade vi haft en tid framme, men den har pyntats långsamt anefter att pynten blivit färdiga. Först kom julljusen upp. De lär vara min mans farmors gamla ljus, vilket känns lite extra mysigt. Från tidigare år hänger där bekanta virkade, sockerstärkta snöflingor och virkade julkort. Tycker om tanken att varje år laga nya julpynt och endast ha dem i granen. Något färdigt köpt har även hittat granen, nämligen fyra domherrar.





Nya pynt för i år är fem tomtenissar vi lagat med tösen av trolldeg och sedan sytt luvor, halsduk och kropp åt. Tösen har lagat två av huvudena och jag tre. Hon hjälpte duktigt med vikande av tyget för att klippa runda cirklar och fyllde dem med vadd.




Spetsbandet jag tidigare år haft runt granen knöt jag nu till små rosetter lite här och där.



Högst i toppen är en julstjärna jag gjort tidigare av papper, som jag nu limmat för styrka och sedan fäst i toppen.



Hade även stickat en julgransboll, men då jag avmaskade för snabbt ser den lite tassig ut. Den var även helt för stor för att rymmas in i granen. Nästa boll blir av tunnare garn och med mindre stickor. Använde treans stickor, men tvåans skulle nog ha blivit snyggare. Så här blir de helt för dominerande. Överväger att sticka varsin boll åt barnen, med deras namn på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...