torsdag 22 december 2011

Pepparkakshus

Fick på tisdagen ihopbyggt mina pepparkakshus, men har inte hunnit skriva något i bloggen då jag försökt julstäda och haft gäster. Julstädningen har inte blivit så mycket dammtorkning, utan snarare ett av många otaliga försök att minska på mängden saker i vårt hus. Dessutom har jag sorterat barnens leksaker, så att tösens smågrejer inte hamnar i lillpojkens mun.

Pepparkakshusets delar bakade vi tillsamman med tösen, men vågade inte pussla ihop det med henne, då jag brännt mig tillräckligt många gånger och ville göra det i lugn och ro. I år hade jag på mig ett par tunna bommullshandskar då jag arbetade med det heta sockret och det tror jag att jag skall ha även nästa gång. Brände mig inte alls även om jag doppade in fingrarna i sockret då jag lagade alla små bitar.

Första pepparkakskreationen blev ett väldigt enkelt litet pepparkakshus måttat för att rymmas in i en glaskupa jag fått av min mamma. Glaskupan har hon inte haft i bruk på länge, men den hittade genast en plats på skoskåpet i tamburen. Då beskrivningen på glaskupans storlek var något större än en Oltermanni-ost, använde jag ett lock ämnat för en Oltermanni ost som form för att laga den runda bottenplattam.




Det andra pepparkaksprojektet blev en liten lekpark. Ännu har inga tomtar hittat till den, men vi får se hur det går. Blev en liten rutschbana, en sandlåda och ett gungbräde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...