torsdag 27 september 2012

Mönsterstudier

Har lånat tre böcker från bibban varav två verkar lovande. Dessa två är "Otavan Suuri Ompelukirja" (finns säkert på svenska) och "Sovitu ja Muotoilu" av Raija Anttila och Raili Jokinen. Speciellt intressant är avsnittet där man ändrar på mönster för att få dem att passa sin kropp. Har oftast gjort det här då jag syr plagget, men det skulle nog göra allt så mycket lättare om ritningarna fungerade. Precis som på jobbet kommer man alltid lättare undan om planen är välritad.

Otavan Suuri Ompelukirja

Burda 8/2011

Har påbörjat ett nytt Burda projekt, som faktiskt för en gångs skull är formritat. Som vanligt tänker jag inte följa mönstret till 100%, utan ändra på t.ex. ärmarna. Tanken är att "öva" med hjälp av det här projektet och sitta med instruktionerna framme och göra projektet möjligast "rätt". Är inte bra på att följa instruktioner, så får se hur det går.

Efter att barnen somnat har jag suttit med ett glas portvin och försökt mäta mig enligt boken, med Groove FM i bakgrunden (vi har en ny förstärkare där radion fungerar som den skall... jei). Än så länge verkar allt ganska lovande. Det som dock är lite oroväckande är att mitt måttband blivit vågit. Kan det bero på portvinet eller små lekande fingrar. Tillräckligt bra för det här ändamålet i alla fall.




Funderar på att nästa vecka ta i tu med att laga en provdocka. Har köpt en polojumper för ändamålet, men tyvärr börjat fundera om den är för snygg för att förstöras. Kanske jag kunde hitta en billigare variant att klippas sönder. Ännu bör lite tejp inhandlas och en mor mutas.

1 kommentar:

  1. Hej Jenny!

    Åh vad duktig du är på att sy!!
    Nu blev jag sugen på att sy en sak som jag tänkt länge på :)

    Kram
    Mia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...