lördag 29 september 2012

Torkat och lagrat

Har provat torka lite olika matgrejer i år. Har fått bra undervisning av min faster och mor vad gäller vad man kan torka, hur man gör det och även en hel del annat. Har varit med min mor och plockat trattisar. Fick lära mig hur man hittar dem och efter det fanns de överallt. Vi var en par varv i skogen medan pappa vaktade barnen. Hundarna var även med på färden. Då vi hade korv med i fickan fick de söka korv medan vi sökte svamp.



På bilden är svamparna från en av skogsfärderna, så det blev en hel del. Hälften av svamparna fick torka på föräldrarnas lande, där det finns golvvärme. Det tog endast en dag. Andra satsen torkade jag hemma och det tog några dagar.


Prövade idag använda lite av svamparna, då jag lagade getost-svamppasta. Då bekanta berättat att de inte blötlaggt svampen före prövade jag steka den i lite vatten, men tror nog att det inte blev riktigt lite bra. Det var som om smaken skulle ha blivit kvar i svampen och inte gett ut i såsen tillräckligt. Dessutom kunde jag ha satt i lite mera svamp. Svamparna har jag sparat i papperspåsar. Bad min man köpa vackra, bruna eller beige papperspåsar från butiken, men han hämtade hem några godispåsar. Estetik mot pris. Får se om jag hittar något lite vackrare eller så får jag pyssla ihop några.



Förutom svamp har jag torkat örter. Torkade redan förra året lite persilja, men i år har det blivit en hel del större mängder. Har torkat persiljan från bakgården och lite från lande. Dessutom har jag torkat lite dill, citronmeliss och oregano. Ännu väntar timjamen på tid. Citronmelissen hade säkert blivit bättre i frysen med tanke på vad man använder den till, men det tänkte jag inte på just då. Örterna har jag torkat på hushållspapper i rumstemperatur.




Har även tänkt hinna torka lite äppel. Min man har tömt största delen av äppelträdet idag, så får lagra dem i olika format. Får se hur många olika sätt jag hinner pröva före äpplena blir dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...