måndag 12 augusti 2013

Bilar och prinsessor

Vi firade båda barnen på söndagen med släkt och vänner. Tösens kalas för vännerna hade vi redan i mars, men släktkalaset har blivit uppskjutet i väntan på ett hus att ordna det i. Då gossen fyllde år i början av augusti ville jag inte vänta mera. Jag hyrde ett klubbhus i en lekpark av staden. Då huset fungerar som klubb för barn och öppen park åt alla familjer fanns det leksaker och en massa sittplatser för både vuxna, barn och bebisar. Helt perfekt för ett kalas. Dyrt var det heller inte.

Då gossen inte hade haft ett kalas och tösen haft två var ursprungliga planen att endast ha biltema på kalaset. Men, då tösen inte riktigt uppskattade planen blev det en bonus prinsesskaka. Det var tur det, för bilkakan blev en hel del mindre än jag planerat. Köpte dessutom både prinsess och Blixten McQueen sugrör, tallrikar och servetter, bilkex och bilgodis. Bilkakan var gjort av ett chokaldkaksbotten och hade fyllning av hallonsylt och färskost. På fanns marsipan i rött, svart och vitt. Hjulen tryckte jag ut med Dominokex. Tösen kaka var en vitchokladkaka med Diggestive-botten. Bilden köpte jag färdig. Den ville inte riktigt fastna på kakan.


Gossen var även klädd i sin favoritskjorta med Blixten McQueen. Den hade jag själv inte valt från butiken, men han ville inte pröva något annat så jag gav efter. Tösen har alltid fått välja själv vad hon sätter på sig, så samma fortsätter med gossen. Lite frihet och egen vilja får de på den punkten. 

Själv hade jag även matchande kläder i rött och svart. Trodde nog aldrig jag skulle köpa ett par röda byxor. Var på en möhippa med samma färgtema och ägde inget i rött. Tänkte själv att jag inte skulle köpa ett plagg i en färg jag aldrig använder. Lånade några av en kompis, men då de lovat soligt var jag lite orolig över att få för hett. Då min man hörde att jag lånat kläder tyckte han att jag var onödigt snål. En topp kunde ju inte kosta mycket, högst 10-15 euro, så han schasade iväg mig till klädbutiken. Farligt... något han nog aldrig hade gjort om han insett att jag släpat hem ganska mycket i rött :)


Kalaset var enligt mig lyckat. Det fungerade väldigt bra att hyra ett utrymme med så många sittplatser att alla kunde sitt tillsammans. Barnen var nöjda då det fanns en massa leksaker att leka med mellan salt och sött. Då barnen blev rastlösa var det bara att traska ut till lekparken huset fanns i. Speciellt nöjd var nog gossen som fick mera bilar en han kan räkna och tösen som fick leka med släktingar hon saknat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...