tisdag 6 augusti 2013

Dagisbörjan

Senaste veckan har kännats som min sista semestervecka, då dagisövandet börjat. Det har även varit min sista vecka hemma med barnen. Sen är mammaledigheten slut för gott. Det har kännats ganska svårt. Att sätta sin minsting in på dagis är precis lika hemskt som att sätta in sitt första barn. Även om jag visste att han skulle se sin syster och att han redan är två år, har jag stressat över det hela semestern. Förra veckan blev det inget av att försöka sova, då hjärnan for på övervarv. Har väntat på att få en dagisplats åt min gosse och har varit jätte nöjd med dagiset, men ändå känns det hela jätte synd, då de kommer att vara en stor del av dagan med någon annan än familjen. Första dagarna har dock gått väldigt bra och han har nu två gånger lämnats ensam eller egentligen med sin syster. De leker väldigt bra tillsammans och han känner sig trygg med henne. Båda gångerna har han bara skrattat när jag farit. Lite gnäll har det blivit då han skilts åt från syster, men inget desto mer. Hemma är det pirrigare än så. Han verkar alltså ännu stortrivas och verakar vara i perfekt ålder för det hela. Då han kommer in till dagis söker han upp billådan och då han går ut söker han upp syster. Ännu har han endast varit en timme utan mig, så skall ännu inte hurra. Dessutom har syster både varit på samma gård och utan sina egna bästisar. Men, mjukare och lättare är det då han har sin trygghet där. Sån tur har vi under veckan fått ordnat det så att barnen endast behöver vara 5,5 timmars dagar på dagis, så de får ännu spendera största delen av tiden med sin familj.

Barnen på morföräldrars gård


Då jag deppat över dagisbörjan har jag varit ganska trött och ätit en massa sött. Det har inte blivit motionerat då energin gått åt att tänka på vad som skall komma och på att semestern med familjen är slut. Men, om jag inte rör på mig börjar jag även äta dåligt och ta sämre hand om mig själv. Då jag motionerar mår jag bra, men då jag sitter på soffan blir jag irriterad och tvär.

Efter att första dagisdagen var förbi och värsta stressen över dagisbörjandet släppte, bestämde jag mig för att se till att äta rätt och motionera. På fredagen under barnens vila lämnade jag tösen på dagis och traskade omkring två timmar med gossen så att han fick sova. Länge sen sist, då gossen inte sovit bra i vagn på över ett år. På söndagen var jag på en 20 km cykeltur för att hälsa på vänner. Hade barnen i cykelkärran, så det blev en passlig söndagsrunda. På vägen till kompisarna prövade jag den "nya" cykelvägen som går länds med en gammal järnväg från Gräsviken till Mannerheimvägen i centrum. Ny är den inte, men jag hade inte prövat den. Vägen var ganska mysig även om sista stumpen luktade som en otvättad toalett. Cyklade tillbakavägen genom en park längs med en å och resten av vägen längs med stranden. Kändes så skönt! Det fina med att cykla är att man ser en hel del man inte skulle se om man for med buss eller bil. Tycker om glada sommarmänniskor som njuter av solen på olika sätt. Roligt att se folk plaska och ha det roligt. Såg även något jag inte sett tidigare. Bakom Sanduddsbegravningsplats åkte folk av och an på vattnet längs med en lina. Såg ganska roligt ut. Passligt för någon som inte har möjlighet eller inte vågar åka efter en båt.




Idag var jag även på långpromenad medan gossen sov. Imorgon tänker jag ta med joggingkläderna och ta en rundtur medan gossen sover. LadyLine delade ut gratisgånger till deras gym i Hagalund, så eventuellt tar jag mig dit någon av dagarna då gossen är enstaka timmar på dagis.

I vårt hus har det hänt en hel del på sista tiden, så jag skall försöka hinna blogga om det snar. Ikväll är jag dock tvungen att jobba lite. Ha det bra och kom ihåg att motionera för att må bra ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...