söndag 6 oktober 2013

Husprojekt: Köket del 10

Nu är köket så långt lagat som jag klarar av det och som vi vågar utan att riskera att förrarna förstörs. Vi hade gäster i går kväll på pizza. Tyvärr hann jag inte städa före de kom, men efter att de gått och barnen somnat satte jag igång. Riktigt mysigt blev det. På bilderna syns en stol jag lånat från KodinYkkönen. Överväger att köpa nya till hela bordet, men före jag köper 6-10 stycken vill jag veta vad jag köper. På måndagen skall den tillbaka till butiken.


På morgonen tog steg vi upp med barnen och njöt av ett städigt kök. Tomt känns det i alla fall då jag fått bort största delen av Ikea-pafflådorna. Endast ett fåtal ligger stuvade på diskmaskinens plats och en ovanpå skåpen. Då städigt kök gör mig på gott humör bestämde jag mig för att göra barnen glada med att hämta bordet från deras rum till köket för dagen. Nöjt åt de sitt morgonmål och sin lunch där.



Lådorna på väggen med kylskåpet börjar vara fyllda. Det blev kastruller, skålar och dylikt i de stora lådorna. I skåpet som saknar dörr tänkte jag sätta ungsformer och andra köksgrejer man inte använder så ofta. Pajformera och kakformerna är redan högst upp. De lägsta lådorna har bestick, servetter, skärbreden, bakplåtspapper och annat lågt. En låda köpte jag små platslådor till. Inte från Ikeas köksavdelning, för de var helt hopplösa. Istället köpte jag från Ikeas barnavdelning. Helt perfekta till storleken även om lite väl granna för min smak. Köpte även större burkar till den 20 cm höga lådorna. De från köksavdelningen. Tyvärr inte alls lika bra.Ser fram emot att få sista bordsskivan på plats, så ser helheten lite bättre ut. Beslag kunde även hjälpa.


 Ugnen, under lavuaren och utrymmet för diskmaskinen är ännu på hälft. Annars börjar den väggen se rätt lovande ut. Det stora nedreskåpet, är nu ett förvaringsutrymme för tidningar, manualer och Ikea-delar. Det bli eventuellt en plats för köksmaskiner, men det är ännu inte säkert. De kan eventuellt "bo" med ungsformarna istället. Vi behöver ett ställe för ritpapper, pennor och tidningar i köket, för det är där de används. Vill absolut ha ett förvaringsutrymme där det används och inte där det borde höra hemma. Ovanför microhyllan är nu vårt barskåp. Tomt är det, men kanske något hittar in i det? Vinflaskorna kommer vi att ha i kallkällaren. Spisen är på sin plats, men den är inte ännu kopplad.


 Torkskåpet ovanför lavuaren blev egentligen inget torkskåp. Kommunikationsbrist ledde till att skåpet blev ett vanligt skåp, utan galler längst ner. Satt plåttallriken som hör ihop med torkskåpet längst ner, så att det ändå skall gå att använda. På det har jag en handduk. På så sätt kan jag använda det bara jag lämnar skåpet på glänt och byter handduk om den är allt för våt. Det fungerar egentligen jätte bra. Bredvid har jag ett vanligt skåp för tallrikar och glas likaså. Har försökt placera hyllorna, så att de är möjligast nära varandra utan att användandet lider av det. Små föremål i aktivt bruk har jag längst ner och större tallrikar högre upp. På sätt når jag även om skåpen är obekvämt högt uppe.



Den största skillnaden i vårt kök är tre moduler som är bredvid dörröppningen. Med lite kompromisser fick vi ett 60 cm brett skåp att rymmas. Skåpet öppnas åt andra hållet än man skulle vänta sig, men satte i stället gångjärn med extra stor vinkel. Skåpet fungerar som vårt skafferi. I stora lådorna är konserver och flingor. Inne i skåpet allt annat. Inne i skåpet kommer det att finnas några låga lådor för kryddor och senare även för vitaminer (lådorna var slut i Ikea). Tyvärr ryms det inte så många, då ett stort skåp kräver tre gångjärn och lådorna fungerar inte så bra ihop med gångjärnen. Öppnar man inte dörren tillräckligt hackas lådan sönder.



På köksbordet står ännu micron och fungerar som vår enda köksmaskin. Då vi ännu bara har el i badrummet, får jag fortsättningsvis laga mat i micron. Har köpt en microtålig glasskål som jag har kokat både spagetti och potatis i. Helt gott blir det, även om fiberhalten är ganska låg då man för "nöja sig" med färskpasta. Kan förresten rekommendera Ikeas durkslag. Det sitter på lavuarkanten, så det är lätt att använda. Har dock användt det mera som torkställ för disk. Inte menat för det, men fungerar super bra.



Nu skall jag springa runt Esbo och söka vårt byk. Vår tvättmaskin började krångla, så fick föra en del av byket till svärfar och en del till min mans syster. Hoppas min man hinner titta på den i något skede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...