fredag 25 oktober 2013

Små saker som gör mig glad

Sitter hemma i lugn och ro med datorn som sällskap. Barnen sover nöjt och huset känns hemtrevligt och varmt. En kväll som allt känns riktigt bra. Ibland behöver man en liten stund för sig själv utan någon annan, för att lugna sig och inse hur bra man har det. Har fått huset lite uppstädat vilket ger mig en känsla av att vara i ett hem istället för ett bygge. På bordet har jag blommor jag fått av min man. Han hämtade dem en kväll då jag var helt för trött för att uppskatta dem. Somnade med barnen och hann inte sätta blommorna i en vas. Hittade dem nästa morgon instuvade i en burk med vatten. Nu grävde ja fram en vas från källaren, tog plasten de ännu var i bort och klippte dem kortare. Nu känns det genast mysigare.



Idag är jag speciellt glad för att ha min hund hemma hos mig. Den börjar ha värk då den redan är 13 år. Det känns extra viktigt att hinna lite med henne, då man inte vet hur länge man har en liten lurifax att pyssla om. Man får hantera henne försiktigt och komma ihåg att hon inte mera är den lilla busungen hon ännu var för kanske ett halft år sedan.  

Då huset är lite uppröjt är jag även glad över mitt vardagsrumsgolv min man fixat förra veckoslutet. Då husprojektet varat i snart ett år, börjar man nästan bli otålig och har svårt att glädjas över mindre och större förändringar. Nu när man har tid att gå omkring i huset ostört och kanske även se lite på hur det var för en tid sedan, kan man på ett annat sätt njuta av det man fått. Ett år som varit speciellt tungt för min man och som hoppeligen kan avslutas med fest i ett färdigt vardagsrum. Hoppeligen kommer jag ännu om några år ihåg hur mycket arbete det ligger bakom huset och hur mycket min man jobbat för det. Svårt för en utomstående att förstå vad allt han gjort och vad det krävt. Ett år han knappt sett sin familj, då han byggt ett hem.

Det fina med husprojektet har varit att jag varit illa tvungen att spendera all min lediga tid med barnen. Har fått vara med om en massa med dem. Då husprojektet blir färdigt blir det eventuellt dags att jobba heltid. Mindre tid med barnen, men mera ork att pyssla eller busa med dem. Har egentligen inget emot att vara mera på jobbet, bara det inte är bort från barnen. Tycker om det jag jobbar med och speciellt bra tycker jag om dem jag jobbar med. Har haft arbetsplatser där jag vantrivats, kännt mig obekväm eller blivit fult behandlad. Nu jobbar jag med kollegor jag fullt litar på och har roligt med. Ibland kan jobb kännas svårt, men då man är omringad av vänner är det inget problem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...