onsdag 2 oktober 2013

Skansens höstmarknad

Vi hade en välkommen paus i vårt husprojekt då vi var med en kompisfamilj till Sverige. För att inte behöva spendera all tid i butiker man sett tillräckligt många gånger, satsade vi på att ta en ny tur till Skansen. Vi hade lite tur igen, då det råkade vara höstmarknad. Antingen händer det alltid någonting på Skansen, eller så passar vi in våra semesterar lämpligt för roliga evenemang. Förra gången var det nämligen något slags vinterskoj. Gillar otroligt massor evenemangen, då det satsas så mycket på dem. Motsvarande evenemang i Finland, skulle inte ha varit närapå så väl organiserat. Nu var det som att stiga in i Atrid Lindgrens sagor, med hästkärror, gummor och bondpojkar. Förutom att vi hann beundra en massa söta djur på vägen passade vi på att äta lunchen på marknaden. Det blev korv och potatismos för barnen och kroppskakor för oss vuxna.




Då vägen till Skansen smart nog går via en massa roliga apparater och det dessutom inne i Skansen finns en del alternativ man är semi-tvungen att traska via för att komma till djuren, kan det vara svårt att inte pröva någon. Tösen fick åka lite gungor. Dessutom fick barnen pröva på en rolig bana med sportbilar. Min man såg nästan lika lycklig ut, då han fick åka med lillpojken.



Lill-Skansen råkade vara stängt senast, så nu passade vi på att undersöka stället ordentligt. Stället var helt annorlunda än jag tänkt mig. Hade väntat mig en massa kontakt med olika djur, men tyvärr var de inne bakom glasväggar. Barnen trivdes dock väldigt bra, så det gjorde inget. Det klättrade och rutchade på kullar, klättrade ner i gråttor och kröp igenom tunnlar. Deras favoritdjur var sorkarna som kröp omkring i sina akvarier fulla med tunnlar. Varje gång en sork dök upp någonstans gapskrattade barnen.

Då jag lovat tösen att hon skulle få klappa lite djur, fanns det sån tur lite av det på utsidan. Man fick hoppa in i en gethage, gå igenom en fågelbur och äta bulle med många övervakande ögonpar av olika slag. Tösen vaktade något hysteriskt sin bulle, men av helt bra orsak.

Kunde inte låta bli att fota en söt gosse. Eller egentligen hans söta tröja. En sådan tror jag att jag skall sticka åt min gosse bara jag får gjort ett par yllesockor åt en liten bebis före det blir allt för kallt.

 


Dagen gick så snabbt, att det tänkte bli skyndsamt tillbaka till båten. På vägen snappade jag en bild på ett lockande café man kunde besöka nästa gång man hittar sig på Skansen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...