tisdag 11 augusti 2015

DIY: Skjorta blir kjol

Kommer ni ihåg den? Nähä, knappast. Den har visst inte varit så mycket i bruk. En skjorta med endast ett axelband. Ser fint ut jo, men ses inte på mig. För det är bara så lätt med två...


Nu fick skjortan en ny lycklig ägare. En som dansade och skuttade av glädje då jag visade upp och mallade den. Hon klädde genast på sig den till förskolan och har burit den nöjt men försiktigt. En skjorta blev det ju inte, utan en kjol.


Ett otroligt enkelt projekt. Klippte av nedre kanten av skjortan vågrätt under armhålorna. Resultatet var en kjol där sidosömmarna var färdigt sydda och nedrekanten var färdigt sydd. Endast övre kanten återstod. Den vek jag över till en tunnel som jag sedan trädde in ett gummiband i. Finns det något lättare... tja, jo kanske, för blommorna de sprättade jag loss från skjortans övre del och sydde fast för hand i kjolen. Ganska enkelt i alla fall. Tror jag skall ta en ny titt genom mitt skåp och se ifall något kan göras om på samma sätt.


Sydde kjolen med tanken att den kombineras med någon topp ovanpå gummibandet. Därav placerade jag blommorna lite lägre ner, så att de syns. Det var planen i alla fall. Men efter lite sväng tyckte tösen det var bättre att sticka in skjortan i kjolen så att kjolen syns ordentligt :) och även då gapet mellan blommorna och gummibandet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...