onsdag 26 augusti 2015

Rättvis handel - mitt val

Har på sista tiden funderat en hel del på mitt samvete och vad det tillåter. Har sett en hel del dokument, som egentligen berättat åt mig en massa saker jag redan vetat. Om bönder som odlar bommull och använder grymma gifter. Om kvinnor som knappt ser sina barn, då de arbetar dagarna långa i omöjliga arbetsomständigheter. Om familjer som inte har hopp om en bättre framtid... Och samtidigt funderat på hur otroligt bra man har det.



Så vad kan man göra åt saken. Man kan se på flera dokument och sitta och fundera hur dåligt andra har det. Och så kan man gå tillbaka till sitt vanliga liv och glömma det för stunden. Så går det så lätt, då man inte ser det konstant. Då problemen är så långt borta att det behövs dokument för att påminna oss....


Då man går omkring på stan, stannas man ofta av någon representant från någon organisation som vill ha pengar. De har bilder av barnfamiljer utan hopp. Men ibland känns det som om man skulle hjälpa i fel ända. Som att sätta plåster på såret, utan att fixa problemet. Att fixa symptomen, men inte ändra på något. Man vill så gärna hjälpa, men vart ska man vända sig. Man kan inte hjälpa alla.

Istället tänker jag börja sätta pengarna på något jag tror mera på. Ett sätt att hoppeligen fixa kedjan. Köpa produkter som ser till att bönderna får sin andel. Söka fram produkter som smakar gott och som jag kan använda med gott samvete. Produkter med Fairtrade märket. Honungsburken har redan länge funnis i vårt sortiment. Nu har jag köpt hem olika sorters kaffe, te och choklad för att söka efter något som både är något jag vill konsumera och håller samvetet på det torra. Kanske en mager lösning till en början, men utökar man antalet produkter så blir det en ganska bra summa även så.


Speciellt mycket börjar de olika klädbutikerna och deras tomma löften störa. Köper en hel del kläder, så speciellt där börjar mina val ha en ganska stor betydelse. Har försökt söka fram information om klädernas ursprung, men endast mött tomma löften. Visst är det svårt att hitta butiker som ärligt sköter hela kedjan rätt.

Att sluta köpa är förstås bäst för naturen, men för mig kanske inte så realistiskt. Att sy själv är ett sätt att inte missbruka billig arbetskraft. Att endast köpa produkter från hemlandet hjälper förstås vårt eget land. Men pengar och arbetsmöjligheter behövs i fattiga länder och bästa hjälpen är att hitta ett sätt att fixa kedjan. Hittade en klädbutik PeolpeTree, som även fått använda Fairtrade symbolen då de följer rätt principer. Ska göra en provbeställning bara jag tagit mina mått och skrapat ihop en passlig summa... Hoppeligen hittar jag fler liknande.

Planen är inte att ändra på livet totalt och genast totaltstrejka mot allt. Jag tror inte det skulle fungera värst länge. Istället så småningom söka fram mera och mera sätt, utan att behöva ändra allt för mycket på levnadsstilen. Hitta ett sätt som fungerar i min vardag. Mitt sätt att hjälpa. Att få äta choklad, dricka kaffe, men med gott samvete.


Tillägg: Hoppeligen får vi samam problem löst inom vårt eget land. Få köpa mat och veta att pengarna går rättvist till både producenten och inte bara till den som är i slutet av kedjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...