måndag 10 augusti 2015

Kalas och terassinvigning

Släktkalas åt en 4-åring



Planen var att vara hemma från jobbet på fredagen för att förbereda kalaset. Men, då solen sken och allt annat än städing lockade, packade jag in barnen i cykelkärran och cyklade till Drumsö. 50 kg och 26 km. Vi kom ganska sent hem, så lämnade allt förberedande till lördagen.

Medan min man förde barnen till simhallen fick jag fritt förbereda kalaset. Det var ganska skönt att få i egen takt göra allt utan avbrott. Fick pröva köket ordentligt. Måste säga att jag stortrivs i mitt kök. Med matbordet i mitten av köket som en stor arbetsyta kan flera satser tillredas samtidigt utan att något är i vägen.

Som salt bakade jag två pajer. Ena blev en skink-purjolökpaj och den andra en räkpaj från Hemmets Journal. Speciellt den senare var riktigt god. Följde dock inte riktigt receptet så noggrannt. Lagade dessutom tre satser köttbullar på mammas enkla recept och två focaccian. Planen var att göra en ört-focaccia på egna örter, men hann tyvärr inte. Får göra det en annan kväll.



Det söta blev två bärpavlovan och en vitchokladkaka.Bärpavlovans maräng hade gärna fått gå snabbare in i ugnen, då den lite hann sjunka ihop medan den väntade på sin tur. Kunde även ha varit en större sats maräng underst. Gott var det i alla fall. Blir snål av att se på bilderna.


För att krossa Digestive-kexen till kexbottnen tog jag i bruk en trämortel vi svarvat i tiden, då jag ville pröva hur en träsvarv fungerar. Så roligt hobby. Kunde pröva det mera. Tycker den blev riktigt fin. Så är den ganska praktisk för just det här.


Tidigare under veckan hämtade min man hem vårt möblemang. Dessutom fyllde vi en hel paketbil med skrot och förde det till soptippen. Gården blev så mycket trivsammare. Under kalaset hade vi bra tur med vädret, så vi kunde sitta ute och äta. Terassen var i flitigt bruk sent in på natten. Sedan den blivit färdig har vi spenderat en massa tid på den och bara njutit. Njöt så mycket av sällskapet och kalaset, så tyvärr har jag inte knäppt en endaste bild av terrassen med möblemanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...