lördag 1 augusti 2015

Halvfärdig terrass

5,4 x 5,4 m stor



Under sommarsemestern har terassprojektet långsamt framskridit. Ryggvärk och flunssa saktade ner projektet i början av sommaren, så den blev passligt färdig till slutet av semestern. Vädret har dock inte varit sådär allt för mysigt, så den har heller inte saknats.

Då vi hade en massa enorma betongplattor över efter rivandet av golvet i källaren, byggde vi devis terrassgrunden av dem. Vi radade dem efter varandra möjligast vågrätt. Min man skadade ryggen, så jag fick sköta en stor del av grävandet. Så vi tog lite i taget. I järnaffären sålde de justerbara terrassfötter, som gick att placera på ett jämnt underlag. De fungarade bra och går att höja och sänka ifall betongen skjunker in i marken.

fotat med mobiltelefon


Medan min man förberedde källargolvgjutandet grävde jag hål för terrassstolpar och staketstolpar, så att vi skulle få dem gjutet ifall det blev betong över. Därefter fick min man med hjälp av styrox, ett paffrör och armeringjärn göra formar åt betongen. De gjöts tillräckligt djupa för att möjliggöra tak ifall vi bestämmer oss för att ha ett. I så fall ett genomskinligt tak, som täcker 4/5 av terrassen.

Före terrassen kunde byggas måste sockeln göras färdig, så min man slipa bort den gamla ytan, släta ut den och måla allt samma färg som framsidan. Den sista, yttersta raden av stödstolpar grävde jag ner betongplattor och ovanpå dem pelarblock (? pilariharkko) som min man sedan gjöt betong i för hand. De sista tilläggsstödpunkerna gjordes av en betongplatta på grus med kil emellan. Främsta orsaken var att det inte gick att gjuta överallt.



Därefter var tur nog min mans rygg i skick, så han fixade resten medan jag jämnade ut marken under terrassen för att få vattnet att rinna åt rätt håll. Han borrade fast en batting i vardera väggen. 70-tals grunden är otroligt tjock, så att hänga en batting på den är inget problem. Dagens väggar är nästan bara halva tjockleken. Han placera battingar med 60 cm mellanrum med en endbatting och stödbattingar emellan.



Däcket köpte han lite extempore före vi for till Sverige, då det råkade finnas exakt rätt mått som just kommit till järnhandeln. I en halv timme stod han och valde de finaste plankorna. Brunt, tryckimpregnerat trä blev hela däcket, med fårorna nedåt. Vi funderde på att sätta dem uppåt, men efter att ha suttit på hotellets terrass i Sverige var vi överens om att det här var rätt för oss.

Biltema säljer en påse med 3 mm tjocka pinnar, som min man använde som kil då han måttade mellanrummen mellan plankorna. En del var ordentliga bananer. För att få skruvhålen i snygg linje byggde min man en jig, som han placerade på plankan och förde längs med grundbattingarna och borrade små hål som märken. På så sätt fick han raka skruvrader. Barnen hjälpte flitigt till och njöt genast av minsta lilla område som blev färdigt.



Under terrassen finns en hel del som bör kommas åt senare. På jordvärmeröret vågade vi inte sätta stöd så vi satt runt lätta stöd som går att plocka bort. Luftrör kommer upp ur terrassen och regnvattenbrunnar sticker upp under terrassen. Så det blev lite att bygga runt och fundera. Mest fundering krävde brunnslocket. Tycker slutresultatet blev riktigt snyggt med båtdetaljer. Locket är även så stadigt att det går att hoppa på det. Under finns ett skillt lock för själva brunnen, så inget tungt lock krävs.




Ännu är inte terrassen färdig, men den är troligtvis färdig för i år. En sidan skall få en trappa och en stor blomkruka enlig planen i ett tidigare blogginlägg. Därtill skall det komma en lite betongavuar i ena kanten som regnvattnet får rinna in i. I samma kant kommer en handpump för brunnen, vars vatten även får rinna in i lavuaren.  Terassdäcket är heller inte ännu sågat jämnt.



Efter fotograferandet slipade min man ännu en liten stump sockel vid terrassen. Efter det skrubbade jag terrassen och fönstren rena. Då min gosse fyllt år idag har vi passat på att njuta, så det har bland annat varit disco och lunch på terrassen. Tösen sa många gånger att terrassen är det bästa med gården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...