torsdag 14 februari 2013

Balansövning

Ibland är det inte lätt att balansera jobb och familj. Speciellt svårt har det varit nu i början av året då jag fått mera ansvar och en del nya arbetsuppgifter att grubbla över. Samtidigt har även min roll som förälder förstärkts då jag pga husprojektet sköter barnen en hel del ensam. Det här har orsakat en hel del sömnlösa nätter och att jag på kvällarna parkerat på soffan framför datorn och tv:n istället för att plocka fram ett handarbete.

Senaste dagar har jag dock börjat hitta balansen. Jobbgrejerna börjar långsamt rulla och även om det kommer nytt hela tiden börjar jag ha en uppfattning om vad jag kommer att göra nästa år. På något sätt är det lättare att hantera överraskningar om man har ett klart mål och en uppfattning och vad ens uppgift är i helheten. Rutinerna med barnen har även börjat flyta och det går egetligen mycket smidigare än jag hade tänkt mig. Har sett till att ha tid att leka med barnen och inte ändrat på resten av rutinerna. Det enda som definitivt lider av tdsbristen är husets städighet. Har lite stängt ögonen för saker som normalt skulle störa mig för att inte vara allt för hård mot mig själv. Dessutom har jag lite tappat intresset för vårt nyvarande hem och börjat packa ihop inför nästa.


Iglo och Pingu med en stolt tös i bakgrunden



Då jag har lite mera tidsbrist en tidigare får jag inte handarbeten lika lätt slutförda, men har ändå hunnit göra något åt dem. Igår påbörjade jag syende av mina nya matbordslampor av vitt linne med dragkedja. Dessutom ritade jag en plan på vad jag skall sy av det Pepitarutiga tyget jag köpt tidigare. Någon kväll till, så har jag något färdigt att visa.

Påbörjad matbordslampa i vitt linne


För att må bra och stressa mindre känns det för mig viktigt att motionera. Då min man har varit sjuk har jag haft både chans att vara och springa på måndagen 5 km och pröva piloxing. Har varit nyfiken på att pröva piloxing, men det har inte blivit av även om det skulle vara möjligt på gymmet jag oftast går till. Tack vare en kompis prövade jag det äntligen i ett mysigt trähus i Kyrkslätt. Piloxing var lite annorlunda än jag väntat mig. Det hade element av pilates och boxning. Då jag tänker på pilates, ser jag framför mig en kvinna som gör kontrollerade övningar på en matta. Sådant fanns dock inte egentligen med, utan istället gjordes övningarna som en del av en serie med inslag av dans, boxning och koordinations- och balandsövningar. En intressant kombination. Jag hann nog inte fundera en gång på vad klockan var. Krävde en hel del av dragaren då rörelserna byttes hela tiden och upprepades inte, vilket gjorde att man inte egentligen märkte att man tränade även om det nog kändes efteråt och syntes på svettdropparna i pannan. Synd att jag inte har möjlighet att delta oftare...

För att balansera ut mitt häftiga sportande den här veckan har min mamma lämnat en halv mudcake och vispgrädde i kylskåpet. Som att äta smörgås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...