söndag 10 februari 2013

Husprojekt: Fasaden del 1

Även om fasaden lär vara oförändrar en längre tid passade jag på att ta lite bilder av den före det stiger upp ett hus intill och bildtagandet blir snäppet svårare. Huset har en mörkgrön sockel och en gul rappning. Trähatten är nedtill målad i grönt och på sidorna i brunt. Taket är ljusgrönt. Rappningen innehåller troligtvis asbest.

Planen är att måla huset vitt och sockeln mörkgrå. Trähatten kommer eventuellt bort och taket blir svart eller rött som på ursprungshuset. Husen runt omkring är alla vita med röda tak, så det skulle passa bäst in. Allt måst ansökas om, så vi får se när det blir av. Vi lär leva en tid med 70-tals versionen av fasaden.




 Från vägen sett är huset osymmetriskt, då de har vändt på taket då huset utvidgades. För att balansera ut det lite har vi funderat på att sätta t.ex. ribbor eller dylikt som fortsättning på ingåssidan av husets vägg. Då taket ändras är det eventuellt ett alternativ att förlänga på det över ingången hela vägen och även fortsätta det över garaget. Nu är garagets tak platt.




Baksidan av huset är vackrare och ser nästan lite idylliskt ut. Åtminstone i en svart-vit värld. Om ni undrar varför jag är lite kritisk över husets utseende kan jag berätta att de sista färgerna jag skulle välja på hus, inredning eller kläder är just gult och grönt.

På baksidan av huset växer det vindruvor. De kommer tyvärr att tas bort då det måst grävas runt huset. Även det härliga äppelträden jag står och fotograferar under försvinner. Funderar på om man borde ge dem en chans på något annat ställe av tomten, men pga tidsbrist lär det inte bli av. Min far menar att han har flyttat på äppelträd, så i teorin skulle det kunna vara möjligt. De tar många år att få ett bra äppelträd och ännu fler att få så fina.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...