söndag 17 februari 2013

Lakan åt gossen

Då min mamma köpt tyg för att sy lakan till pinnsängen på lande, men inte hunnit sy dem, fick jag tygen. Då de var måttade för pinnsäng, men lillgossen redan sover med vuxendynapch inom kort skall få ett likadant täcke som storasyster var det ingen idé att sy bebilakan av dem. Istället tog jag ett gammal underlakan och sydde baksidan av påslakanet av det. Nu har gossen äntligen ett matchande set.



Sydde även ett sett i beiget tyg som var en restbit av vår bordduk på bröllopet. Då tyget hade en del fläckar blev det inte mycket kvar till lakan. Sydde sättet av det jag hade, men får se hur mycket det kommer i bruk då måtten för täcken är pinnsäng och dynan vuxendyna. Hade tänkt trycka något på tyget, men kanske jag får göra det en annan gång. Fick i alla fall prövat mina nya symaskinsfötter en till gång. Förra försöket blev inte så bra, men det här blev redan fint. Har köpt två olika stolekars fötter som vänder och kantar tyget. Päärmejalka kallas det på finska. Tycker den är lite knäpig att använda. Speciellt att få början och potentiella tvärsömmar jämna. Bara man har tillräckligt med tyg, så är lakan superenkla att sy. Speciellt med overlocken. Två set lakan på en kväll är ingen konst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...