lördag 9 februari 2013

Tunisisk virkteknik och plättkaka?

Har suttit uppe sent på kvällarna och väntat hem en flitig man som arbetar ensam i vår blivande bostad. För att hålla mig vaken har det blivit tv sent på kvällen med antingen en virkning (kan man säga så?) eller stickning i handen. Nätterna har jag sovit mycket sämre än tidigare, troligtvis på grund av tv:n. Något har jag kanske ändå åstadkommit. Inte något stort, utan endast en liten lapp. Såg på pinterest en teknik som jag inte hört om tidigare. När jag googlade "Tunisian crochet "hittade jag en hel del mera om det. Prövade en av basteknikerna och lagade en lite disktrasa. En lämplig virkkrok med långt skaft hittade jag i Menita. Tekniken gav ett snyggt mönster, men resultatet blev en lapp som ville rulla ihop sig. Tur nog skall den vätas ner konstant, så det lär inte vara ett problem.



Nu är trasan i bruk. Lite konstigt känns det att använda en vit trasa för allt. Men vitt bommull håller både klorit och kokning. Får se hur vit den är om en tid. Ursprunliga planen var en grå trasa. D jag hade vitt garn kvar efter att ha stickat västen åt grabben, så fick det duga. Ingen idé att köpa nytt garn för en trasa... eller?



Efter allt vakande i början av veckan har jag nu fått ta igen mig några dagar, så det har varit tyst på bloggen. Nu med nya krafter tog jag ett försök och bakade lite kaka. Ett rätt misslyckat försök måst jag säga. Ett exemplar på "Ei mennyt niin kuin Strömsössä", då den snarare såg ut som en plätt med chokladsås i brokiga färger. Fick sätta den i frysen för att den överhuvudtaget skulle gå att servera. Bilden under ser vackrare ut än hela kakan, men jag lämnar det för fantasin. Sista gången jag prövar det receptet. Har prövat många recept från kokboken och de har alla varit bra. Något som har gått fel  i översättningen misstänker jag, då den hade nog ingen chans att lyckas.


Ei mennyt niin kuin Strömsössä


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...