måndag 18 februari 2013

Bokstäver och fimomassa

Har en tid redan funderat på att investera i ett set metallbokstäver, för olika projekt. De kostade lite under 20-lappen från Clas Ohlson och fungerade i alla fall riktigt bra med lera. Även om det kanske inte är riktigt det som de är menade för. Det enda jag saknar är å,ä,ö och en punkt, men man får väl andvända något annat till det. Har tänkt använda dem till metallprojekt och läder. Bara jag hittar en passligt stor läderlapp tänker jag sy ett fodral till min minnesbok och pressa in mitt namn på den. Men, måst göra färdigt lite annat före jag tar i tu med ännu ett nytt projekt. Försöker att inte köpa material för nya projekt före jag fått några av de gamla slutförda. Speciellt som vi snart skall flytta.



Små projekt är dock helt tillåtna. Speciellt om de görs tillsammans med tösen som älskar att pyssla. Det är lite vår mamma-dotter grej att hitta på något pysselprojekt medan gossen sover. Normalt är tösen på dagis på måndagar. Då det blev en jobbig natt med gossen, orkade jag inte stressa på morgonen för att få tösen iväg på dagis så det blev att hitta på något för dagen. Itsället tog vi det lugnt med morgonmålet och besökte på förmiddagen Entresse och åt lunch i Ikea. Köpte lite Fimomassa från Sinelli. En lite hårdare silverfärgad massa och en mjuk, lätt bearbetad, lerfärgad åt tösen. Gjorde några hjärtan med barnens namn och annat för handukskrokar. Hittade även ett passligt citat för ett större hjärta, men fick inte riktigt hela att rymmas. Dålig planering kanske, men då hade jag redan en yrvaken, gnällig gosse i famnen. Fundera på att hänga upp den inanför en lingonkrans. Hela citatet lyder "Mother is a verb. It's something you do. Not just who you are." (C.L. Donovan). Tycker jag stämmer väldigt bra med mitt eget "mammamotto".



Tösen är väldigt duktig på att pyssla. Oftast då vi använder ett material första gången kopierar hon det jag gör och lär sig på så sätt. Redan nästa gång har hon en massa fina idéer och pysslar som om hon gjort det i evigheter. Massan var ännu lite främmande och lite tung att bearbeta, men readan nu skar hon ut en del figurer ur leran. De ville hon dock inte spara. Hon sparade däremot några hjärtan av den mjukare massan där hon ristat in bokstäver och tryckt in pappas och sin kompis namn. Gulligt var det att bokstäverna i ett av namnen hamnade i lite avig ordning då hon försökte tänka ut hur de skulle bli rätt när hon stämplade. Ett lagade hon även av den silverfärgade där hon stämplat in sitt eget namn.




De silverfärgade har jag gräddat i ugnen på 110 °C. De lerfärgade skall lufttorkas, så det tar en lite ländre tid för att se hur de blir. Underlaget på de översta bilderna är förresten ett bakunderlag från Ikea. Fungerar jätte bra. Borde nästan investera i ett till. Det är stort nog för en, men lite trångt för två. Fungerar både när man bakar och när man målar eller klottar med lera. Lätt att tvätta och flytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...