måndag 3 mars 2014

DIY: Stickat från ärm till ärm

Då barnen varit sjuka, har jag suttit vid dem då de sett på film från Netflix. Filmer underhåller bra sjuka barn, men det helt ensam kan de inte vara då mången sak kräver förklaring. Att se på film är ett bra tillfälle att lära barn om världen och skillnaden mellan riktiga livet och fantasin. Har dessutom suttit emellan dem för att hålla dem på varsin sida om soffan. På kvällarna har jag och min man tagit paus från bygget och sett på tv-serier från Netflix. Det har alltså blivit en hel del tv tittande (eller lap top tittande) och därmed en hel del stickande. Vi har märkt att vi egentligen inte behöver en tv. En dator räcker bra.



Har stickat på en tröja åt gossen av Novitas Hanko-garn jag visade upp i ett tidigare inlägg. Påbörjade tröjan från ena ärmen och stickade tills undre delen av ärmen var tillräckligt lång. Därefter lade jag till så många maskor som höjden på tröjan från underarmen ner. Stickade sedan dessa maskor först från ena sidan och sedan ärmen runt. Plockade sedan upp framsidans maskor för att skapa baksidan. På så sätt fick jag fram och bak, utan att sy ihop. Riktigt fin blev sömmen även. Mycket finare än då jag syr. Stickade sedan på samma sätt av och an, så att det blev fram, axel och bak. Då det var dags för halshålet, lämnade jag bara hälften av maskorna och stickade framsidan och baksidan skilt. Stickade ihop dem efter att halshålet var tillräckligt stor för att rymma ett huvud. Efter att fram- och baksidan var lika lång på båda sidorna om halshålet, stickade jag ihop allt på avigsidan. Plockade en maska från vardera kant (fram och bak) och stickade ihop dem och fäste dem genom att lyfta dem över följande maska. Kvar blev endast maskorna för den andra ärmen. Det blev en snygg söm på rätsidan och avlutningsmaskorna blev på avigsidan. Sedan stickade jag andra ärmen normalt. Det gick åt fyra nystan till tröjan.

Tröjan blev ganska lång och smal, då jag irriterar mig på pojktröjor som ofast är så lösa att magen blir bar. Garnet var bra att sticka med även om jag alltid får brännsår då jag stickar. Felet är dock inte i garnet, utan att jag stickar väldigt spännt. Får ha plåster eller tejp på fingret. Garnet beter sig tyvärr just precis som akrylgarn brukar och lämnar en något lurvig, noppig yta ovanpå. Även om färgen är fin lär det blir bommull eller linne till nästa istället. Tyvärr är det även dubbelt så dyrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...