måndag 13 april 2015

Badrum och bastu: Sandgolv och betongväggar

Back to reality



Jeps, visst är det härligt att se på fina hus och vyer. Fast sen kommer man hem igen. Men borta bra och hemma bäst. Fast husprojektet varar trivs jag väldigt bra i min egen lilla hemtrevliga lya och har inget emot att komma hem igen efter lite utfärder. Inte är den lika stilig och pampig som husen i Eira eller lika charmiga som husen i Borgå, men det är mitt hem och passar mig perfekt.

Ibland undrar jag hur vardagen kommer att blir när husprojektet är slut. Vad skall man hitta på sen. Hela tiden planerar man på sitt lilla projekt och ser det framskrida. På sätt och vis kommer det att vara trist att få det färdigt. Men, sen igen så kan man bli otroligt trött på alla specialsystem man får fixa för att kunna bo såhär. Visst skulle det vara skönt med ett helt vanligt badrum och ett helt vanligt bykrum. Nu har vi istället ett kanske inte så stiligt och lyxigt badrum med sandgolv och betongväggar. Fast nu lär det inte gå bakåt mera, utan allt som görs är framåt.



Speciellt med badrummet är att vi faktiskt sist och slutligen köpte tjänsten att låta golvet rivas. Tänk vad skönt att fara på jobb och någon annan sköter smutsjobbet. Och bäst av allt, jag slipper vara orolig att gubben skall stöta sig då han är ensam. Resten blir dock nu på oss igen.

Till nästa blir det att ta reda på hur det lönar sig att ha avloppet under badkaret och vid duschen, för att sedan kunna förbereda dem. Får lite räkna ut var badkaret och lavuaren kommer. Sen kanske vi får gjuta igen lite extra luckor vi hittat. Jag nämnde nångång att jag hittade något jag inte riktigt vad säker vad det betydde. Det visade sig vara ett hål i gjutningen som lämnats för avloppsrör. Men, efter gjutandet märkte de att de kunde dra det på ett annat sätt, så hålet blev kvar.


Sanden i badrummet har varit riktigt våt och inte riktigt torkat. Min man tog en titt in i brunnen som är rakt vid huset och märkte att den var full. Så två dagar i rad har vi tömt brunnen. Känns som om sanden kanske torkat lite. Bra att ha en brunn man kan justera med. Fast helt torr vill vi ju inte heller ha marken. Men, kanske lite lägre nivå så att det är lägre än badrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...